چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه میان جو روانی اجتماعی تدریس و الگوی ارتباط با خانواده با سر زندگی تحصیلی است. روش: روش پژوهش، بررسی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر اراک است، که از بین حدود 3200 نفر نمونهای به حجم ۳۸۰ نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامههای جو روانی-اجتماعی تدریس فریزر گدینگدز و مروبی (۱۹۹۵)؛ الگوی ارتباط خانواده ریچی و فیتزپاتریک(۱۹۹۰)؛ سرزندگی تحصیلی چاری و دهقانزاده(۲۰۱۳) است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که ارتباط معناداری میان جو روانی تدریس و الگوی ارتباط خانواده وجود دارد. در میان مولفههای جو روانی تدریس به ترتیب رقابت، انضباط و تکلیف مداری، و در نهایت برخورد اصطکاکی بیشترین تاثیرات منفی را بر سرزندگی تحصیلی دارند. در مقابل مولفه همبستگی یا یکپارچگی تاثیری مثبت اما بسیار اندک دارد. همچین هر دو مولفه الگوی ارتباط خانواده جهتگیری همنوایی و جهتگیری گفت و شنود با ترتیب جهت گیری گفت و شنود و سپس جهتگیری همنوایی تاثیری مثبت برسرزندگی تحصیلی دارند.
خلاصه ماشینی:
برخی از محققان مانند فرایزر و فیشر 5 (1989؛ به نقل از خواجه و حسین چاری، 1390)، نیز به بررسی رابطة بین جو روانی کلاس و موضوعات درسی، اندازة کلاس، پایة تحصیلی، نوع مدرسه و ویژگی ها مرتبط با محیط مدرسه نیز پرداخته > لذا با توجه به اهمیت سرزندگی تحصیلی به خصوص بین دانش آموزان و رابطه احتمالی جو روانی تدریس و الگوی ارتباط خانواده و همچنین خلاء موجود میان مطالعات انجام شده و دستیابی به نتایج در این زمینه، در این تحقیق به بررسی رابطه سرزندگی تحصیلی، براساس جو روانی اجتماعی تدریس و الگوی ارتباط خانواده پرداخته خواهد شد.
بین مؤلفههای الگوی ارتباط خانواده (جهتگیری گفت و شنود و جهتگیری هنوایی) با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بین جو روانی و الگوی ارتباط خانواده با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
در ادامه از ازمون رگرسیون استفاده می کنیم تا بررسی کنیم که آیا بین سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با جوروانی تدریس و الگوی ارتباط خانواده رابطه ای وجود دارد.
برای انجام این آزمون، سرزندگی تحصیلی دانش آموزان به عنوان متغیر وابسته و جو روانی تدریس(برخورد اصطکاکی، همبستگی، انضباط، رقابت) و الگوی ارتباط خانواده (جهتگیری گفت و شنود و جهتگیری همنوایی) بعنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است.
(همان) در بررسی روابط مدل نتایج نشان داد بین متغیر جو روانی تدریس و سرزندگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
Workplace and academic buoyancy: psychometric assessment and construct validity amongst school personnel and students, Journal of Psycho educational Assessment, 26, 168–184.