چکیده:
بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از اسناد بالادستی شایسته بررسی و تحقیق در حوزه شیوه های تبلیغاتی رسانه های بیگانگان بوده و هدف محقق آن است که با شناسایی شیوه های تبلیغاتی رسانه های بیگانگان مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب از جمله خبرهای دروغ، تحلیل های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت ها، پنهان کردن جلوه های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، ارتباط آن را با بحران های داخل کشور به صورت علمی مورد واکاوی قرار دهد. برای دستیابی به این هدف از روش کتابخان های و ابزار فیش برداری استفاده شده و آنچه مسلم است؛ این است که روش های سخت از جمله جنگ و یا کودتا به دلایل مختلف از جمله هزینه های سنگین، تغییر افکار و نگرش جوامع بین المللی و... در خصوص نظام جمهوری اسلامی ایران، کارکردهای خود را از دست داده و استکبار جهانی به این نتیجه رسیده که برای به زانو در آوردن این انقلاب می بایستی جنگ نرم و تبلیغات رسانه ای را جایگزین روش های جنگ سخت نماید که اعتراضات اخر نشان می دهد از سال 1388 فعالیت های جنگ نرم بیگانگان مبتنی بر تبلیغات رسانه ای علیه انقلاب اسلامی ایران افزایش یافته است؛ بنابراین فن های تبلیغات رسانه ای در مرحله اول موجب تغیر افکار، در مرحله دوم موجب تغییر گفتار و در نهایت به تغییر رفتار می انجامد که ضروری است حکومت ها به پیامدهای آن آگاهی داشته تا در آینده از غافلگیری های امنیتی در امان باشند.
خلاصه ماشینی:
اهمیت و ضرورت اهمیت : بروز بحران در عصر اطلاعات که سرعت انتقال و تبادل اطلاعات به همراه فناوری پیچیده و در حال تغییر از ویژگی های بارز آن است آثار قابل توجهی بر سرنوشت حکومتها، جوامع و سازمانها داشته و منجر به بروز آسیب ها و تهدیدهای گوناگونی در حوزه های مختلف سازمانی، ملی و فراملی می شود؛ بنابراین یکی از ابزارهای اساسی که بدون هرگونه محدودیت مرزی با مخاطب قرار دادن افکار عمومی در ایجاد بحران زایی نقش خود را ایفاء می کند رسانه ها هستند، بنابراین شناخت شیوه های تبلیغاتی رسانه های بیگانگان برای ایجاد بحران از اهمیت بالایی برخوردار بوده تا بتوان بر اساس آن راهبردهای مناسبی برای مدیریت بحران و حفظ نظم جامعه اتخاذ نمود چرا که زمانی کارکردها و نقش رسانه ها محدود بر هدایت و راهنمایی، آموزش و خبررسانی و سرانجام تفریح و تبلیغ بود اما امروز به مجموعه این نقشهای تعریف شده تهدید و جنگ نیز اضافه شده است و رسانه ها به ابزار مهمی در دست دشمنان تبدیل شده اند پژوهشی) | سال هشتم | شماره ۲۹ | زمستان ۱۳۹۸ ابو الفضل رنجبر | سیاست های تبلیغی و رسانه ای دشمن مبتنی بر بیانیه گام دوم و نقش آن در بحران سازی تا از این طریق امنیت کشورها را تهدید کنند و با ایجاد بحران های مختلف به منازعات داخلی دامن بزنند.