چکیده:
اعضای هیئت علمی، به عنوان مهم ترین عنصر سازندۀ دانشگاه ها و متخصص در رشته های خود، موقعیت خوبی برای سهیم شدن در فعالیت های نوآورانه دارند و میتوانند در فعالیت های کارآفرینانه مشارکت گسترده ای داشته باشند. هدف این پژوهش شناسایی معیارهای جذب اعضای هیئت علمی با تأکید بر دانشگاه کارآفرین می باشد. این پژوهش از نظر فلسفی تفسیری، از نظر هدف، پژوهشی کاربردی، دارای رویکرد استقرایی و افق زمانی مقطعی است. همچنین، از نظر روش انجام پژوهش، از نوع پژوهش های کیفی با ماهیت اکتشافی است. مشارکت کنندگان این پژوهش 20 نفر از اعضای هیئت علمی بودهاند که برای انتخاب آنها، از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، مصاحبه بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد تحلیل تم استفاده شده است. پژوهش حاضر، برای اولین بار است که در دانشگاه صورت گرفته و چنین پژوهشی، حتی به صورت مفهومی هم پیش از این، انجام نشده است. یافته های پژوهش نشان میدهند که در جذب هیئت علمی باید به شایستگی هایی در دانش (مانند: تجربۀ در صنعت، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، شناخت صنایع، دانش کارآفرینی، دانش تخصصی رشته)، در مهارت (مانند: مهارت ارتباطی، فناوری نو، مساله یابی، زبان انگلیسی، روش های نوین تدریس، تصمیم گیری)، در توانایی (مانند: پژوهش های نوآورانه، شبکه سازی، توانایی های علمی، تفکر تحلیلی، انجام کارهای بین المللی، کارتیمی، فعالیت های فناورانه، تقویت انگیزه در دانشجو، دغدغه مند بودن و مسئولیت اجتماعی) و ویژگی های شخصی (مانند: ذهن خلاق، سازگاری و انعطاف پذیری، ارتباط مناسب با دانشجو، تجربه پذیر، مسئولیت پذیری، ریسک پذیر، روحیه کارآفرینی، جدیت و پشتکار، اخلاق مدار، قدرت بیان و تعامل اجتماعی بالا)، توجه شود.
Faculty members, as the most important constituent element of universities and experts in their fields, have a good opportunity to participate in innovative activities and can participate in a wide range of entrepreneurial activities. The purpose of this study is to identify the criteria for attracting faculty members with emphasis on entrepreneurial university. this research has an inductive Philosophical approach, in terms of purpose in the practical category, inductive approach and in terms of cross-sectional time horizon. And in terms of research method, it is a qualitative research with exploratory nature. The participants of this study are 20 faculty members of the Persian Gulf University, who used purposive sampling. Data collection tools in this study are based on interviews and the theme analysis approach has been used to analyze the data. This research is the first time that in any research in the country's universities, even conceptually, it has not been studied before.Conclusions: In attracting faculty members, one should have competencies in knowledge: experience in industry, recognize entrepreneurial opportunities, knowledge of industries, entrepreneurial knowledge, and Specialized field knowledge; Skills: communication skills, new technology, problem-solving, English language, teaching skills in new methods, decision-making skills; Ability: Innovative research, networking, scientific abilities, analytical thinking, doing international work, team work, technological activities, strengthening student motivation, Being concerned and social responsibility; And personal characteristics: creative mind, adaptability and flexibility, appropriate communication with students, experiential, responsible, risk-taking, entrepreneurial spirit, seriousness and perseverance, ethics, high expression power and high social interaction Attention Be.
خلاصه ماشینی:
اعضای هیئت علمی بهعنوان مهمترین عنصر سازندۀ دانشگاهها و متخصص در رشتههای خود، موقعیت خوبی برای سهیم شدن در فعالیتهای نوآورانه دارند و میتوانند در طیف وسیعی از فعالیتهای کارآفرینانه مشارکت داشته باشند (حسینی و همکاران, 1396 دانشگاه خلیج فارس نیز که یکی از زیر مجموعههای وزرات علوم میباشد سعی دارد با این رویکرد برنامههایی را جهت رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین تدوین و اجرا نماید.
بنابراین، با توجه به این که یکی از مأموریتهای اصلی دانشگاه، رشد و تعالی سازمان است، و همچنین دانشگاه خلیج فارس در جهتگیری دانشگاه کارآفرین فعالیت میکند، برای دستیابی به این هدف مهم، شناسایی معیارهای جذب نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی اهمیت فراوانی دارد و با توجه به اینکه سازمانها توسط کارکنان تعریف میگردند، لذا توجه به سطح تخصص و دانش اعضای هیئت علمی و ارتقای سطح تخصصی آن، بسیار مهم است.
در همین راستا، برای بررسی روایی (اعتبار) پژوهش، به این معنا که آیا موضوعی که ادعا میشود، بهطور واقعی بررسی شده است یا خیر، اقدامات متعددی صورت گرفته است: در مرحلۀ انتخاب موضوع و همچنین برای طراحی سؤالهای مصاحبه اقدام به مطالعه و بررسی کتابها و مقالههای متعدد درباره جذب منابع انسانی، اعضای هیئت علمی و دانشگاه کارآفرین انجام شده است؛ جمعآوری دقیق اطلاعات در زمان انجام مصاحبه؛ ثبت دقیق اطلاعات توسط خود پژوهشگر در زمانی که صداهای ضبظ شده مکتوب میشد؛ ایجاد هماهنگی و نظم منطقی سؤالهای مصاحبه در مرحله تحلیل دادهها در مصاحبههای انجام شده و همچنین برای پایایی این پژوهش از برخی از مصاحبه شوندگان درخواست شد تا نسبت به دریافت پژوهشگر از صحبتهایشان اگر نظراتی دربارۀ مفاهیم و ابعاد مصاحبهها دارند، بیان کنند.