چکیده:
هدف: به دلیل گسترش رسانههای اجتماعی در کشور ضروری است که رهبران سازمان بعنوان اصلیترین عوامل شکل دهنده فرهنگ سازمانی، مهارت لازم برای استفاده از این بستر ارتباطی نوین را بدست آورند. هدف محقق در این پژوهش بررسی تغییرات سبک رهبری در سازمانها با ظهور رسانههای اجتماعی است.
روش شناسی: روش اجرای این تحقیق با استفاده از نظریه داده بنیاد است. در این تحقیق جامعه آماری شرکتها و آژانس های تبلیغاتی هستند. نمونههای آماری به شیوه قضاوتی و گلوله برفی از گروههای نخبگان شاغل در آژانس های تبلیغاتی انتخاب گردید. در این تحقیق مصاحبه با 12 نفر به اشباع و کفایت نظری رسیده است.
یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که تفکر راهبردی، ویژگیهای شخصیتی رهبر و برند رهبری سازمان بهعنوان مبانی تغییرات سبک رهبری و شاخصهای ادراکی، ارتباطی و انگیزشی بهعنوان مؤلفههای آن شناسایی شدهاند. همچنین ساختار سازمانی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و سرمایه انسانی سازمان عوامل محیطی مؤثر بر این تغییرات هستند.
محدودیت ها و پیامدها: فقدان پژوهشهای مشابه و نبود شاخصهای عینی برای مقایسه در داخل کشور مهمترین محدودیتها بودند.
پیامدهای عملی: مطالعه انجام شده در صنعت تبلیغات صورت گرفته است که همین امر تعمیمپذیری آن به سایر حوزهها را تا حدی با چالش مواجه میکند.
ارزش مقاله: مقاله به درک بهتر تغییرات در رهبری سازمانی با استفاده از بسترهای ارتباطی نوین؛ رسانههای اجتماعی، میافزاید.
Objective: Due to the development of social media in the country, it is essential that organizational leaders, as the main factors shaping the organizational culture, acquire the necessary skills to use this new communicational platforms. The aim of this researcher in this study is to examine changes in leadership style in organizations due to advent of social media. Methodolgy: The research method is using Grounded Theory. In this study, the statistical population is advertising agencies. Statistical samples were selected by judging method and snowball from elite groups working in advertising agencies. In this research, interviews with 12 people have reached saturation and theoretical adequacy. Findings: The results showed that strategic thinking, personality traits of the leader and the leadership brand of the organization have been identified as the basis for changes in leadership style and perceptual, communicative and motivational indicators have been identified as its components. Also, organizational structure, economic factors, cultural factors and human capital of the organization are environmental factors affecting these changes. Results and limitations: Lack of similar research and lack of objective indicators for comparison within the country were also the most important limitations. Practical implications: The study was conducted in the advertising industry, which challenges its generalizability to other areas to some extent. Article Value: Article improves to better understanding of changes in organizational leadership by using modern communication platforms (Social media)
خلاصه ماشینی:
تغييرات سبک رهبري در سازمان ها با ظهور رسانه هاي اجتماعي عباسعلي رستگار١، حسين دامغانيان ٢، امير موسوي٣* چکيده هدف : به دليل گسترش رسانه هاي اجتماعي در کشور ضروري است که رهبران سازمان به عنوان اصليترين عوامل شکل دهنده فرهنگ سازماني، مهارت لازم براي استفاده از اين بستر ارتباطي نوين را بدست آورند.
ir Research er Leadership Style Changes In Organizations Due To Advent Of Social Media Abbas Ali Rastgar1, Hossein Damghanian2, Amir Mousavi3* Abstract Purpose: Due to the development of social media in the country, it is essential that organizational leaders, the main factors shaping the organizational culture, acquire the necessary skills to use this new communicational platform.
The aim of the researcher in this study is to examine changes in leadership style in organizations due to advent of social media.
Research Findings: The results showed that strategic thinking, personality traits of the leader and the leadership brand of the organization have been identified as the basis for changes in leadership style and perceptual, communicative and motivational indicators have been identified as its components.
Innovation or value of the Article: Article improves for better understanding of changes in organizational leadership style by using modern communication platforms (social media).
er Type: Research er Key words: Leadership style, Social media, Communication, Organizational culture, Strategic thinking.
با توجه به تلاش براي رسيدن به يک سبک رهبري بر مبناي رسانه هاي اجتماعي در شرکت هاي تبليغاتي اين تحقيق به دنبال توسعه نظري است .
در اين پژوهش محقق تلاش کرد که نقش رسانه هاي اجتماعي در تغييرات سبک رهبري سازمان ها را مورد بررسي و تحليل قرار دهد.