چکیده:
حداقل ده بار از واژه «طور» در قرآن سخن به میان آمده است و قداست آن را یاد آوری مینماید که همین موجب اهمیت حوادث واقع شده در آن میگردد. اما گذشته از مفهوم آیات و اهمیت آن، احادیثی از معصومین علیهم السلام وجود دارد که مکان طور سیناء را معادل با «غری» قرار میدهد و این در حالی است که با وجود شهرتی که مکان طور سینا در نظرات جغرافیدانان و مفسرین و کتب مورخان دارد، تقریبا شکی باقی نمیماند که طور سینا در کوفه نمیباشد. حال با توجه به این وضوح در دانستن مکان طور سینا، سوال اینجاست به چه دلیل در احادیث معصومین علیهم السلام طور سینا معادل محل دفن حضرت علی علیهالسلام آورده شده است؟ هدف از طرح این مساله بررسی علت چنین رویداد عجیب و شناخت ابعاد آن میباشد. به همین دلیل این مقاله به شکل تحلیلی استنادی، علاوه بر استفاده از آثار کتابخانهای موجود به نقشههای جغرافیایی و تصاویر ماهوارهای و آثار باستان شناسان نیز مراجعه کرده است. در نهات با بررسی و غور در این موضوع فهمیده میشود، معادلسازی غری با طور سیناء علاوه بر آنکه موجب شناخته شدن ارزش والای حضرت علی علیه السلام برای مسلمانان میگردد، میتواند زمینه ساز سوق دادن مسیحیان و یهودیان به شناخت وجود مبارک شخصیتی بینظیر گردد که بیغرض به دنبال شناخت و فهم بیشتر هستند، و این یعنی صلح و دوستی بینادیانی .
The word “Tur” is mentioned at least ten times in the Quran and it reminds us of its sanctity, which makes the events that have taken place there important. But apart from the meaning of the verses and their importance, there are hadiths from the Infallibles (as) that equate the place of the “Tur Sinai” with “Ghari”, despite the fact that, given the fame of the place of Sinai in the opinions of geographers and commentators, and the books of historians, there remains almost no doubt that Sinai is not in Kufa. Now, considering this clarity in knowing the place of Sinai, the question is why in the hadiths of the Infallibles, Sinai is mentioned as the equivalent of the burial place of Imam Ali (as)? The purpose of raising this issue is to investigate the cause of such a strange event and to know its dimensions. Therefore, this article, adopting a citation analysis method, in addition to using the existing library documents, has also referred to geographical maps, satellite images, and archaeological documents. Through examining this issue, it is understood that equating “Ghari” with Sinai, in addition to making the high status of Imam Ali (as) more recognized by the Muslims, can also lead those Christians and Jews who unbiasedly seek knowledge and understanding to know the holy existence of this unique figure, and that means inter-religion peace and friendship.
خلاصه ماشینی:
در سال ١٩٧٨ يک باستان شناس کتاب مقـدس ، بـه نـام رون وايت محل عبور حضرت موسي را با قوم بني اسراييل و خشک شدن دريـا را بـر اثـر اعجاز حضرت موسي (عليه السلام )از محل درياي سرخ در خايج عقبـه دانست (پيوسـت ٨) وي چنين استدلال کرد که محل واقعي کوه سـينا کـه در کتـاب مقـدس (متي حوريب ،سـفر خروج ١،٣) آمده است بايد در کو اهي اطراف مدين در عربستان سعودي باشـد تـا در شـبه جزيره سينا در مصر.
بنابراين اين اوصاف از منطقه مدين ، با علايم مطرح شده از آيات در وادي تيه سازگاري نـدارد چـرا که ظاهراً حتي در نزديکي قوم بني اسرائيل ، آب يـا منـابع غـذايي موجـود نبـوده اسـت کـه حضرت موسي (عليه السلام )متوسل به اعجاز ميگردند، بنابراين بـا دقـت و تامـل در آيـات قرآن ، اين احتمال بسيار ضعيف ميباشد که «طـور سـينا» کـوه «جبـل اللـوز» واقـع شـده در نزديک منطقه مدين باشد و البته با وجود اختلاف نظري که در سـخن مفسـران وجـود دارد، هيچ نظري مبني بر اينکه طور سينا در کوه هـاي جبـل اللـوز در نزديـک مـدين در عربسـتان سعودي باشد، وجود ندارد و از گذشتهي دور، مکان طور سينا به شکل مشهور در بـين ايلـه و مصر يا همان حوالي بيان گرديده است .