چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ نوع و میزان علاقهمندی نوجوانان و جوانان به رسانههای آموزشی پلیس انجام پذیرفت. روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀ هدف شامل نوجوانان و جوانان شهر همدان است که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان با تعداد نمونه 400 نفر انتخاب گردید و پرسشنامۀ محققساخته (ترجیح رسانهای) در بین نمونههای انتخابشده توزیع شد. روایی پرسشنامۀ نامبرده با بهرهگیری از نظرات هفت نفر از صاحبنظران حوزۀ رسانه و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه گردید. در ادامه، جهت تجزیهوتحلیل سؤالهای موردنظر از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون تیتک گروهی، آزمون فریدمن، آزمون خیدو، تک متغیر و دومتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میزان استفادۀ نوجوانان و جوانان شهر همدان از رسانهها بالاتر از حد متوسط است و علاقهمندی آنها برای دریافت برنامههای آموزشی پلیس ابتدا رسانههای دیداری- شنیداری و بعد از آن به ترتیب: رسانههای تصویری و شنیداری، رسانههای چندحسی، رسانههای تصویری، رسانههای شنیداری و رسانههای نوشتاری است.
ABSTRACT The aim of this study was to compare the type and level of interest of adolescents and young people in media used in police education. The method of this research was a descriptive survey. The target population includes adolescents and young people in Hamedan. Through a multi-stage cluster sampling method and using Krejcie and Morgan table, a sample of 400 people was selected and a researcher-made questionnaire (media preference) was distributed among the selected samples. The validity of the questionnaire was calculated using the opinions of seven media experts and its reliability was calculated by calculating Cronbach's alpha of 0.85. Then, descriptive and inferential statistical indicators such as one-group t-test, Friedman test, two-variable chi-square test and two two-variable chi-test were used to analyze the questions. The results of this study showed that the rate of use of media by adolescents and young people in Hamedan is above average and their interest in receiving police training programs is first the audio-visual media and then the media: Video and audio are multisensory media, video media, audio media and print media.