چکیده:
یکی از عناصر اصلی صنعت گردشگری تاسیسات اقامتی مسافرین وگردشگران است. تاسیسات اقامتی از نیازهای ثانویه بخش گردشگری است که هر شهر و مکان گردشگری به آن نیاز دارد و باید پاسخگوی تقاضای مسافرانی باشدکه به محل میرسند و خواستهها و نیازهای آنها را با کیفیت مناسب فراهم آورند. شناسایی و الویت بندی خدمات اقامتی مبتنی بر نیازها و تقاضای گردشگران یکی از اولین موضوعاتی است که اقامتگاهها برای تدوین استراتژیهای برنامه ریزی و بازاریابی خود باید آن را مطالعه کنند. در تحقیق پیش رو پس از بررسی مطالعات پیشینه تحقیق خدمات اقامتی مبتنی بر نیازها وتقاضای گردشگران شناسایی شد و پس از سنجش میزان روایی آنها با استفاده از نظرات کارشناسان 54 عامل در 13 دستهی کلی طبقه بندی و پرسشنامهای از دو بخش تدوین شد. بخش اول پرسشنامه در برگیرنده ی سوالاتی بود که شامل ویژگیهای جمعیت شناختی گردشگران و معیارهای ارزیابی مکان اقامتی است. بخش دوم نیز شامل 7 سوال برای بررسی نوع محل اقامتی که در آن اسکان داشتند و میزان رضایتمندی و وفاداری آنها به آن بوده است. سپس پرسشنامه در بین 382 نفر از مهمانان ایرانی که به استان گلستان سفر داشتهاند توزیع شد. پس از گردآوری پرسشنامهها و استخراج اطلاعات برای اولویت بندی عوامل از آزمون آماری فریدمن استفاده شد. نتایج این آزمون آماری مشخص کرد در اقامتگاه ها، عامل" هزینه" اولویت اول را دارد و عوامل " لذت، کارکنان و خدمات آنها، خدمات بانکی و اینترنتی، راحتی و پاکیزگی، حمل و نقل، خدمات و امکانات اتاق، خدمات غذا و نوشیدنی، سیستم اداری و پذیرش، ویژگیهای ظاهری اقامتگاه، امنیت، آسایش، اطلاعات و اخبار"، به ترتیب در الویتهای دوم تا سیزدهم قرار گرفتهاند و بیش از 80 درصد از گردشگران معتقدندکه محل اقامتی نیازهای آنان را برآورده نموده و بیش از 60 درصد از افراد در صورت سفر مجدد به این استان در همان اقامتگاه قبلی خود اسکان میگزینند و بیش از 75% آنها اقامتگاههایشان را به سایرین معرفی میکنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج این آزمون آماری مشخص کرد در اقامتگاه ها، عامل" هزینه" اولویت اول را دارد و عوامل " لذت، کارکنان و خدمات آن ها، خدمات بانكي و اينترنتي، راحتی و پاکیزگی، حمل و نقل، خدمات و امكانات اتاق، خدمات غذا و نوشیدنی، سیستم اداری و پذیرش، ویژگیهای ظاهری اقامتگاه، امنیت، آسایش، اطلاعات و اخبار"، به ترتیب در الویت های دوم تا سیزدهم قرار گرفته اند و بیش از 80 درصد از گردشگران معتقدندکه محل اقامتی نیازهای آنان را برآورده نموده و بیش از 60 درصد از افراد در صورت سفر مجدد به این استان در همان اقامتگاه قبلی خود اسکان میگزینند و بیش از 75% آن ها اقامتگاه هایشان را به سایرین معرفی می کنند.
در حالت کلی نتایج تحیقات نشان دهنده تاثیر عوامل محیطی بر گرمایش محیطی بر کیفیت خدمات ارائه شده و به تبع آن سطح رضایتمندی مشتریان است (به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل شماره 1-7- درخت سلسله مراتبی عوامل مؤثر بربازاریابی صنعت هتلداری (منبع: کیوان شکوه، 1394: 9) همچنین مدل مفهومی ذیل بر گرفته از مدل تاج زاده نمین 1390، که به تعیین عوامل عمده مرتبط با وفاداری مشریان هتل های 5 ستاره می پردازد.
نتایج این پژوهش نشان می دهد بررسی و الویت بندی عوامل امیخته بازاریابی در صنعت هتلداری با استفاده از تکنیک TOPSIS مورد مطالعه در هتل های 4و5 ستاره استان تهران میباشد.