چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هویت دینی و سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی از طریق تمایزیافتگی خود، بین دانشجویان دانشگاه ارومیه صورت گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جهت اجرای پژوهش، از بین دانشجویان دانشگاه ارومیه (17568N=)، 350 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای هویت دینی خوشاوی (1390)، سرمایه اجتماعی Grootaert and et al (2003)، کیفیت زندگی (World Health Organization,1989) و تمایزیافتگی خود (Skowron& Friedlander,1998) پاسخ دادند. برای تحلیل نتایج، از روش تحلیل مسیر براساس نرم افزار LISREL V. 8. 8) و Amos) استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل طراحی شده بر اساس دادههای پژوهش، برازش مناسب داشته و مسیرهای مستقیم، سرمایه اجتماعی، هویت دینی، تمایزیافتگی خود با کیفیت زندگی مثبت و معنیدار است. همچنین مسیرهای غیرمستقیم، سرمایه اجتماعی و هویت دینی با کیفیت زندگی از طریق تمایزیافتگی خود، نیز مثبت و معنادار بودند. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تمایزیافتگی خود، به عنوان یک عامل واسطهای به خوبی روابط بین سرمایه اجتماعی و هویت دینی با کیفیت زندگی را تنظیم میکند.
Aim:This study aims to investigate the structural model of relationships between religious identity and social capital with the quality of life through the mediating role of self-differentiation among the students of Urmia University. Method:In order to do the research, from among the students of Urmia University (N:17568), 350 students were selected by the cluster random sampling method, and they answered the Khoshavi’s Religious Identity Questionnaire (2011), the Questionnaire of Christaan Grootaert et al. on Social Capital (2003), and the questionnaire for the Quality of Life of the World Health Organization (1989), and the Scale Scoring of Differentiation of Self Inventory (Skowron and Friedlander, 1998), which all of them have been localized. The path analysis method based on software LISREL (V. 8.8) and SPSS Amos was used to analyze the results.Finding: The findings showed that the model designed based on research data has a proper fitness, and there was a positive and significant relationship between direct paths, social capital, religious identity, and differentiation of self, with the quality of life. Furthermore, there was a positive and significant relationship between indirect paths, social capital, and religious identity, with the quality of life through differentiation of self.Conclusion:According to these findings, it can be concluded that differentiation of self, as a mediating factor, well regulates the relationship between social capital and religious identity with the quality of life.