چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ تاثیر ارائۀ اطلاعات متنی در مقایسه با ارائۀ اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) بر ادراک اطلاعات سلامت دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ شهر تهران انجام شده است. با توجه به اینکه جامعۀ نوجوان و دانشآموز بهعنوان یکی از ذینفعان اصلی کتابخانههای عمومی و آموزشگاهی هستند، نتایج و یافتههای پژوهش حاضر میتواند در بحث یادگیری و یادداری نوجوانان مورد توجه این نوع کتابخانهها قرار گیرد.
روش: پژوهش حاضر بهروش آزمایشی و نیمهتجربی صورت گرفت و پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه اجرا شد. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان دبیرستان دخترانه بشری مشغول به تحصیل بودند. ابتدا بهصورت تصادفی دو گروه انتخاب شد و بهصورت تصادفی یک گروه به اطلاعات متنی سلامت و گروه دیگر به اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) سلامت اختصاص یافت. حجم نمونه در هر گروه 15 نفر و جمعا 30 نفر بود. پیشآزمون روی هر دو گروه اجرا شد و در نهایت، از هر دو گروه پسآزمون یادگیری و یادداری گرفته شد و نتایج بهدستآمده با آمار توصیفی و آزمون تی مستقل و وابسته مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار این پژوهش پرسشنامۀ محققساخته بود و پرسشها بر اساس اطلاعات متنی و تصویریای که در اختیار دانشآموزان قرار گرفت تدوین شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمرات دو گروه دانشآموزان مورد آزمون اطلاعات متنی و اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) در پیشآزمون برابر است و تفاوت میانگینهای مشاهدهشده برای نمرات پیشآزمون از نظر آماری معنادار نیست. همچنین، میانگین نمرات دو گروه دانشآموزان مورد آزمون اطلاعات متنی و اطلاعات تصویری در پسآزمون یادگیری برابر است و تفاوت میانگینهای مشاهدهشده برای نمرات پسآزمون یادگیری از نظر آماری معنادار نیست؛ یعنی اطلاعات متنی و اینفوگرافیک به یک میزان باعث افزایش یادگیری دانشآموزان شدهاند و از نظر افزایش یادگیری تفاوتی با هم ندارند. بهعلاوه، میانگین نمرات دو گروه دانشآموزان مورد آزمون اطلاعات متنی و اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) در پسآزمون یادداری نیز برابر است و تفاوت میانگینهای مشاهدهشده برای نمرات پسآزمون یادداری از نظر آماری معنادار نیست؛ یعنی اطلاعات متنی و اینفوگرافیک به یک میزان باعث یادداری شدهاند و تفاوتی با هم ندارند.
اصالت/ارزش: نتایچ پژوهش حاضر نشان داد که اطلاعات متنی و اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) به یک میزان باعث افزایش یادگیری و یادداری آزمودنیها شدهاند و از نظر افزایش یادگیری و یادداری با هم تفاوتی ندارند. بر اساس این پژوهش همچنین میتوان نتیجه گرفت که با وجود پیشرفت قالبها و رسانههای اطلاعاتی هنوز متن جایگاه مهمی در یادگیری و یادداری آزمودنیها دارد.
Purpose: Information and information sources can be divided into three broad categories according to their nature or type: textual information (book, journal article, conference paper, dissertation, newspaper, etc.), visual information (infographic, photo, Cartoons, films, etc.) and audiovisual information. The purpose of this study is to determine the effect of reading textual information in comparison with visual information (infographics) on the health information perception of high school girl students in Tehran.
Method: The current study was carried out by applying a semi-experimental method in which a pretest/posttest design was used on two groups. The research population included 30 high-school girl students of Boshra High School in Tehran. Two groups of 15 students were randomly selected and invited to participate in groups. In fact, 15 participants in one group read textual health information and 15 participants in another group read infographic health information. An acquaintance pre-test was performed on both groups and two post-tests of learning and retention were used to evaluate whether the participants learnt and retained textual and visual health information, which was presented to them during the period under study using a 27-item self-report questionnaire based on textual and visual information. Finally, the results of the two groups were analyzed by descriptive statistics and dependent and independent t-test.
Findings: The findings of the study showed that the mean scores of the two groups of participants were the same as in the pre-test, the difference between the observed mean scores for the pre-test scores was not statistically significant. Furthermore, the mean scores of the two groups of participants for both textual information and visual information (infographics) were equal in the post-test of learning, and the difference in mean scores for post-test scores was not statistically significant. This means that both textual information and visual information (infographics) have increased the participantschr('39') learning to the same degree and do not differ significantly in terms of learning. Additionally, the mean scores of both groups for textual information and visual information (infographics) in the post-test were also equal and the difference in observed mean for post-test scores was not statistically significant. The latter finding means that textual information and visual (infographic) information were remembered equally and were not significantly different.
Originality/value: The findings of the present study indicates that textual information and visual information (infographics) have increased the learning and retention of participants to the same extent and are not different in terms of learning and retention. It can also be concluded that despite the appearance of the formats and the media, the text still has an important place in the learning and retention of students.
خلاصه ماشینی:
بنـابراين ، پرسـش مهم اين پژوهش آن است که آيـا تـأثير مطالعـۀ اطلاعـات متنـي در مقايسـه بـا مطالعـۀ اطلاعـات تصويري (اينفوگرافيک ) بر ادراک اطلاعـات سـلامت دانـش آمـوزان دختـر دورٔەمتوسـطۀ شـهر تهران و يادگيري و يادداري آنان يکسان است ؟ انجام ايـن پـژوهش بـه سـازمان هـاي بهداشـت و سـلامت کشـور، وزارت آمـوزش وپـرورش و سـاير حـوزه هـا کمـک مـي کنـد تـا تـأثير افـزودن اينفوگرافيک به راهبرد محتوايي و متني را دريابند،و در صـورت صـلاحديد در منـابع اطلاعـاتي تجديدنظر شود.
آيا ارائۀ اطلاعات متني باعث افزايش ادراک (يادگيري و يادداري ) اطلاعـات سلامت دانش آموزان دختر دورٔە متوسطۀ شهر تهران مي شود؟ براي پاسخ به پرسش يـک ، تفـاوت ميـانگين دو آزمـون يـادگيري و يـادداري را نسـبت بـه تفاوت ميانگين پيش آزمون گروه اطلاعات متني بررسي مي کنيم .
آيا ميزان ادراک (يادگيري و يادداري ) اطلاعات سلامت دانش آموزان بـراي دو نوع اطلاعات متني و تصويري (اينفوگرافيک ) متفاوت است ؟ براي پاسخ به اين پرسـش ، تفـاوت ميـانگين دو گـروه اينفوگرافيـک و متنـي از نظـر انـواع آزمون ها (پيش آزمون ،پس آزمون يادگيري وپس آزمون يـادداري )و انـواع پرسـش هـا (تسـتي و تشريحي ) را بررسي مي کنـيم .
de Haan, Kruikemeier, Lecheler, Smit & van der Nat / 489 / با مقايسۀ نتايج پيش آزمون وپس آزمون اطلاعات متني در پرسـش يـک پـژوهش ، يافتـه هـا نشان داد که اطلاعات متني باعث افزايش ادراک يعني يادگيري و يادداري اطلاعات سـلامت در ميان دانش آموزان دختر تهران شده است .