چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر عوامل مؤثر بر پذیرش انتشار مقالۀ ویدئویی در نشریات علمی توسط اعضای هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس با بهکارگیری مدل یکپارچۀ پذیرش و کاربرد فناوری است.
روش: پژوهش حاضر از حیث هدف،کاربردی است و از لحاظِ گردآوری دادهها پیمایشی-توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل همۀ اعضای هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس است. مطابق فرمول کوکران، حجم نمونه 273 نفر تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است که از نظرِ روایی به تأیید شش نفر از خبرگان و استادان رسید. . همچنین، برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه بهشکل کمّی، ضریب نسبت روایی محتوا CVR با مقدار 802/0و شاخص روایی محتواCVI با مقدار 968/0 برای هریک از پرسشها به دست آمد. برای تعیین پایایی نیز، ضریب آلفای کرونباخ بیش از 8/0 به دست آمد. برای آزمون فرضیات، از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری SEM بهروشِ کمترین مربعات جزئی PLS استفاده شده است. بهمنظور بررسی روایی ترکیبی-تشخیصی از آزمون CR ، برای بررسی همگرایی متغیرها از آزمون AVE و برای واگرایی متغیرها از شاخص فورنل لاکر استفاده شد. نرمافزارهای مورداستفاده در این پژوهش، نرم افزار آماری SPSS و Smart PLS بوده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که عامل قصد رفتاری تأثیری مثبت و معنادار بر قصد استفاده دارد. همچنین، نتایج بهدستآمده در این پژوهش، برخلاف سایر پژوهشها، حاکی از آن است که «شرایط تسهیل کننده» تأثیرگذاری بیشتری نسبت به عوامل «انتظار عملکرد»، «انتظار تلاش» و «تاثیر اجتماعی» در پذیرش انتشار مقالات ویدئویی دارد. سازمانها هرچقدر شرایط مناسب سختافزاری، نرمافزاری، آموزشی و پشتیبانی لازم برای بهکارگیری یک فناوری را فراهم کنند پذیرش آن توسط کاربران بهمراتب سریعتر انجام میشود.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر بر استفاده از فناوریهای جدید در ارائۀ یافتههای علمی، بهبود ارتباطات علمی و تحول در خدمات نشریات الکترونیکی تمرکز دارد. با توجه به نقش کتابخانههای عمومی و همچنین مقالههای ویدئویی در ترویج علم، کتابداران میتوانند با معرفی و شناساندن مقالات ویدئویی بر قصد رفتاری اقشار مختلف جامعه در استفاده از آنها تأثیر بگذارند.
Purpose: The aim of this study is to determine the impact of factors affecting the acceptance of the publication of video articles in scientific journals by the faculty members of Tarbiat Modares University, based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT).
Method: The current research is an applied study in terms of purpose and a descriptive-survey study in terms of the data collection method. The statistical population of research included all faculty members of Tarbiat Modares University. According to Cochranchr('39')s formula, the sample size was determined to include 273 people. The dependent variables of this research include "behavioral intention" and "video articles usage behavior" and the independent variables in this research include "performance expectancy", "effort expectancy", "social influence" and "facilitating conditions". The main data collection tool in this study was a questionnaire validated by six experts and professors. Furthermore, after evaluating quantitatively the content validity of the questionnaire, the CVR content validity ratio coefficient of 0.802 and the CVI content validity index of 0.968 were obtained for each question. The reliability of the questionnaire which was measured by Cronbachchr('39')s alpha coefficient was more than 0.8. To test the hypotheses, the SEM structural equation modeling test using the least partial least squares (PLS) method was used. In order to evaluate the combined-diagnostic validity of CR test, convergence of variables from AVE test and divergence of variables from Fornell-Locker index were used. The software used in this research is SPSS and SmartPLS.
Findings: Descriptive findings showed that in terms of the experience of using video articles and familiarity with it, 75.10% of respondents were not familiar with video articles or had no experience using it. In the statistical analysis, the obtained mean score of social influence (3.97) shows that the people in this study believed that the use and publication of video articles has made more researchers known in the community and video articles published by other researchers can influence the decision of other researchers to use video articles. The mean score of the facilitating conditions is above average (3.94) and the research community believed that teaching, using and publishing video articles is simple and understandable. The test of research hypotheses also showed that behavioral intention (with the impact factor of 0.271) and facilitating conditions (with the impact factor of 0.322) have a positive and significant effect on the intention to use. The results obtained in this study, unlike other studies, indicate that "facilitating conditions" have the greatest impact on the factors of "performance expectancy", "effort expectancy" and "social influence" in accepting the publication of video articles. The more organizations provide the appropriate hardware, software, training and support conditions for the use of a technology, the faster it will be accepted by users. Moreover, after examining the effect of age and gender variables, it was found that age and gender have no significant effect on any of the research structures. Only a significant relationship was observed between the variables and effort expectancy. Therefore, it can be concluded that age and gender do not affect the amount of peoplechr('39')s behavioral desire to publish video articles and their intention to use them, and therefore one of the ways to encourage people to accept and use video articles is to provide a clear picture of the positive aspects of using video articles as well as to create appropriate conditions.
Originality/value: This study focuses on use of new technologies for presenting scientific results, improving scholarly communication, and developing e-Journals service. Due to the main role of public libraries in teaching and promoting science, with the introduction and introduction of video articles by librarians, the awareness and knowledge of library visitors about video articles will increase. Acceptance and use of databases is directly related to userschr('39') information-seeking behavior according to knowledge/skill, personal and professional characteristics of library users. Increasing awareness can have a positive effect on the behavioral intention of different segments of society to use video articles.
خلاصه ماشینی:
با توجه به پژوهش هاي گوناگوني که براساس مـدل UTAUT در زمينـه هـاي مختلـف انجـام شده است مي توان گفت که اين مدل قابليت پيش بينـي پـذيرش و کـاربرد يـک فنـاوري بـر اسـاس درک افـراد از سـهولت اسـتفاده و مفيـد بـودن آن و مـوارد ديگـر از قبيـل سـن و جنسـيت و سـاير 1.
طبـق جـدول ١، پـژوهش هـاي انجام شده در حوزٔە پذيرش فناوري نشـان مـي دهـد بـراي پـيش بينـي پـذيرش و اسـتفاده از فنـاوري چهارچوب مشخص و ثابتي وجود نداردو همين امر موجـب بـه کـارگيري انـواع متغيرهـاو عوامـل زمينه اي ديگر در مدل هاي پذيرش فنـاوري از جملـه UTAUT شـده و در نتيجـه منجـر بـه کشـف زواياي جديدي از تمايل و قصد استفاده از فنـاوري شـده اسـت .
(2009), van Raaij and Schepers (2008) System, E-Learning Web-based Learning System, Digital Learning, virtual learning کتابخانۀديجيتالي بازيابي اطلاعات ، خدمات ترکيبي کتابخانه Nov and Ye (2009), Taksa and Flomenbaum (2009) Digital libraries, Information Retrieval, Hybrid Library Services مدل يکپارچۀ پذيرش و کاربرد فناوري مدل UTAUT پس از بررسي و مقايسۀ هشت مدل از مدل هاي پذيرش فنـاوري توسـط ونکـاتش و 1 همکارانش در سال ٢٠٠٣ معرفي شد.
مدل پژوهش با مقادير استانداردشده / BU= رفتار استفاده PE= انتظار عملکرد SI=تأثير اجتماعي / BI = قصد رفتاري EE = انتظارتلاش FC= شرايط تسهيل کننده آزمون فرضيه هاي پژوهش با توجه به جدول ٦، نتايج حاصل از فرضيۀ اول نشان مي دهد کـه انتظـار عملکـرد بـا ضـريب تـأثير ٠/١٧٥و آمارٔە t برابر بـا ٢/٠٥٧تـأثيري معنـادار بـر قصـد رفتـاري دارد.