چکیده:
در مقاله پيشرو، نگارندگان در جستوجويی کتابخانهای آنچه را در کتب لغت، ادب و تاريخ در خصوص بيت مشهور: أُريدُ حِباءَهُ (/ حَياتَهُ) وَيُريدُ قتْلي عَذيرَکَ مِنْ خَليلِکَ مِنْ مُرادِ که امام علی (ع) در مواجهه با ابن ملجم مرادی بدان تمثل جستهاست، استخراج و موضوعبندی کرده و سپس با روش توصيفی ـ تحليلی به بررسی نقّادانۀ خاستگاه، موضوع و ساختار سرودۀ مرتبط با آن پرداختهاند. اهمّيت اين پژوهش به اهمّيت موضوع شعر از نگاه اهل بيت و به ويژه امام علی (ع) باز ميگردد. نگارندگان در اين جستار در صدد پاسخگويی به اين پرسش برآمدهاند که علّت اختلاف نظر ادبا در خصوص سراينده، مخاطب، ضبطِ درست، معنی واژگان، و ساختار نحوی اين بيت ـ و به ويژه مصراع دوم آن ـ چيست؟ برآمدِ اين پژوهش رفع ابهامات يادشده است.
وترکز علی استخراج ما جاء حوله فی کتب اللغه والادب والتاریخ وتصنیفه وتحاول متتبعه المنهج الوصفی التحلیلی ان تتعرض لمنشا البیت وموضوعه وبنیته النحویه بالنقد والدراسه.
تکمن اهمیه هذه الدراسه فی اهمیه موضوع الشعر من وجهه نظر اهل البیت علیهم السلام بوجه عام والامام علی علیه السلام بوجه خاص وتسعی الاجابه عن السوال التالی: ما هو سبب اختلاف وجهات نظر الادباء حیال قايل البیت، ومخاطبه، والضبط الصحیح للبیت، ومعناه، وبنیته النحویه عاما، وشطره الثانی علی وجه التحدید؟ ولقد کشفت نتیجه الدراسه عن الابهامات والاشکالیات التی تحوم حول هذا البیت.
In the present article, through a library research in dictionaries, literary works and history books, the authors have extracted and categorized what Imam Ali (p.b.u.h) instantiated with the following verse in His confrontation with Ibn Moljam Moradi, then the origin, topic and the structure of its related poem were examined critically, in a descriptive-analytical method:
ا ری د حب )/ حی ت وی ری د قتل
ع ذی ر ک م ن خلیل م ن م را د
oridu hebaahu (hajatahu) wa joridu qatli
adhiraka men xalileka men Moradi
(Ya!) I wish his enjoyment (life), however, he is going to kill me
Offer a document or bring a supporter so that they acquit you because of your tolerance towards your Moradi (The tribe he belongs to) friend. (Although he has decided to kill you)
The significance of this research refers to the importance of the topic of poetry from the viewpoint of the Ahl al-Bayt, and in particular the viewpoint of Imam Ali (p.b.u.h). In this paper, the authors seek to answer this question that “what is the reason for the disagreement of scholars regarding the poet, the audience, the correct recording, the meaning of the vocabulary, and the syntactic structure of this verse, especially its second hemistich?” The result of this research is to resolve the aforementioned ambiguities.