چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی و نیز نقش واسطهای یادگیری سازمانی انجام شده است. طرح پژوهش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه کارکنان شرکت ملی حفاری ایران تشکیل بوده است که از بین آنها تعداد 240 نفر به شیوۀ تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای فرهنگ یادگیری سازمانی (واتکینز و مارسیک، 2003)، یادگیری سازمانی (لوپز، پئون و اورداس، 2004)، توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1995) و نوآوری سازمانی (وانگ و احمد، 2004) جمعآوری و با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و بوت استرپ تحلیل شدند. تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با دادهها حمایت کردند. نتایج حاکی از اثر مستقیم فرهنگ یادگیری سازمانی بر یادگیری سازمانی، یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی و اثر غیرمستقیم فرهنگ یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی و نوآوری سازمانی از طریق یادگیری سازمانی است.
The aim of this study was to investigation of the relationship between organizational learning culture with psychological empowerment and organizational innovation, as well as the mediating role of organizational learning. The method was correlation through Structural equation modeling (SEM) design. The study population will consist of all the employees of National Iranian Drilling Company which 240 people were selected using stratified random sampling. Data have been gathered by organizational learning culture questionnaire (Watkins & Marsick, 2003), organizational learning questionnaire (Lopez, Peon & Ordas), psychological empowerment questionnaire (Spreitzer, 1995) and organizational innovation questionnaire (Wang & Ahmed, 2004), and analyzed with structural equation modeling and bootstrap method. Structural equation modeling analyses indicated that the proposed model fit the data properly. The results supported the direct effect of organizational learning culture on organizational learning, direct effect of organizational learning on psychological empowerment and organizational innovation and indirect effect of organizational learning culture on psychological empowerment and organizational innovation through organizational learning.
خلاصه ماشینی:
چکيده اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين فرهنگ يادگيري سازماني با توانمندسازي روان شناختي و نوآوري سازماني و نيز نقش واسطه اي يادگيري سازماني انجام شده است .
از طريق يادگيري سازماني ، مي توان دانش جديد را در سازمان ها توسعه داد و از آن استفاده کاربردي کرد که اين عامل بالقوه اي در راستاي تغيير رفتار کارکنان ، رسيدن به اهداف سازماني ، انطباق با تغييرات و رشد و توسعه از طريق ارتقاي سطح يادگيري است که به نوبه خود منجر به افزايش نوآوري و عملکرد سازماني مي شود [٣].
organizational learning culture 166 يادگيري سازماني بيانگر اين موضوع بوده است که پياده سازي فرآيند يادگيري سازماني مي تواند زمينه مناسبي را براي ارتقاي حس توانمندسازي روان شناختي ١ [٤٧-٤٦-٤٠- ٣٣-٢٥-١٩-١] فراهم آورد؛ از اين رو، يادگيري سازماني به دليل ارتقاي سطح دانش و مهارت کارکنان به عنوان عاملي کليدي در جهت بقا و موفقيت سازمان ها و رشد و ترقي کارکنان ، حائز اهميت است [١٢].
The investigation relationship psychological empowerment and organizational learning, case study: Parsian bank (Central Tehran Branch).
Examine the relationship between organizational learning with creativity and innovation in regard to knowledge management.
Industrial management & data systems emerald article: Meditation, learning, organizational innovation and performance industrial.
Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation.
Managing knowledge: The link between culture and organizational learning.
A framework for market-based organizational learning, linking values, knowledge, and behavior.