چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای توسعه حرفهای مدیران با استعداد، در دبیرستانهای غیردولتی تهران، با استفاده از روش پژوهش آمیخته صورت گرفت. در بخش کیفی، از رویکرد نمونه گیری هدفمند و بهرهوری از فن گلوله برفی و به کارگیری معیار اشباع نظری، در مصاحبههایی نیمه ساختار یافته با 14 خبرهِ موسس، مدارس غیردولتی معروف تهران استفاده شد. پایایی مصاحبه، از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار(ارزیاب)، برابر 9/86 درصد حاصل شد. در تحلیل این دادهها از فن تحلیل موضوعی(تم) به کمک نرم افزار maxqda استفاده شد. در بخش کمی جامعـه آماری، شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه غیردولتی تهران در سال تحصیلی 96- 95 که مشتمل بر510، نفر بودند که از این میان با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، 218 مدیر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردید. اجـرای بخش کمی بـا ابزار پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش در حد مطلوب بدست آمد. برای تحلیل دادههای کمی، از شاخصهای آمار توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که می توان توسعه حرفهای مدیران با استعداد را در سه مؤلفه: ایجاد فرصت توسعه شغلی، ایجاد فرصت توسعه فردی، تشویق مدیران به بهسازی خود، خلاصه نمود. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که سه مؤلفه حاصل، جمعاَ 34/49 % از واریانس توسعه حرفهای مدیران را تبیین و پوشش میدهد (ایجاد فرصت یادگیری با ضریب 53/0، جدا سازی مسائل مالی از آموزش با ضریب 56/0 و تشویق مدیران در بهسازی خود با ضریب 48/0 در تبیین واریانس سازهِ توسعه سهم دارند.)
The purpose of this study was to identify the components of professional development of talented managers in Tehranchr('39')s non-governmental high schools using mixed research method. In the qualitative section, the targeted sampling approach and the use of snowball technology and the application of theoretical saturation criterion, were used in semi-structured interviews with 14 experts of the founder, the famous nongovernmental schools in Tehran. The reliability of the interview resulted in an agreement between the two coders (evaluator), equal to 86.9%. In analyzing these data, thematic analysis (theme) was used by maxqda software. In the quantitative section of the statistical society, all non-governmental high school principals of Tehran in the academic year of 2016-2017, consisting of 510 people, were selected from among which 218 managers were randomly selected using the Cochran sampling formula. The implementation of the quantitative part was done using a researcher made questionnaire based on the results of the qualitative section. Validity and reliability of research tools were optimum. For analyzing quantitative data, descriptive statistics, exploratory factor analysis, and structural equation modeling were used. The results of the research showed that it is possible to summarize the development of talented managers in three components: creating opportunities for career development, creating opportunities for individual development, encouraging managers to improve themselves. The general results of the research indicate that the three components of the study, explaining and covering 49.34% of the variance of managers professional development (creating a learning opportunity with coefficient of 53%, separating financial issues from education with coefficient of 56% and encouraging managers In their upgrading, the coefficient of 0.48 contributes to the explanation of the variance of developmental structures.
خلاصه ماشینی:
com دريافت مقاله : ٩٦/١/٢٦ پذيرش مقاله : ٩٦/١١/٧ Identification of the components of the professional development of talented managers of nongovernmental schools, mixed research Mitra Norad Sedigh, PhD student of Educational Administration, Department of Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
Hassan Reza Zainabadi, Associate Professor of Educational Administration, Department of Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
Abstract The purpose of this study was to identify the components of professional development of talented managers in Tehran's non-governmental high schools using mixed research method.
در اين پژوهش ، يافته هاي کيفي مبتني بر تحليل داده هاي گرد آوري شده از مصاحبه و مباني نظري مي باشد، سوال اول : مؤلفه هاي توسعه حرفه اي مديران مستعد آموزشي در مدارس غيردولتي شهر تهران کدامند؟ در ١٤ مصاحبه انجام شده ، به طور ميانگين هر يک از موسسان مسئوليت بالاتر از ٢٥ نفر مدير و معاون و دبيران و پرسنل را بر عهده داشتند و ميانگين سابقه کار اعضاي نمونه نيز، نزديک به ٣١ سال است .
The California League of Middle Schools’ Professional Development for Principals: A Model of Coaching and Mentoring, A dissertation submitted to the faculty of San Diego State University, In partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Educational Leadership.
Qualitative study of the needs and methods of professional development of school principals, Journal of Educational and Educational Studies, Volume 7, Number 2, Autumn and Winter 1394, Successive 69/69, pages 64-43.