چکیده:
نشانه شناسی روش نقدی متن محوری است که با رویکردی نظاممند به مطالعه همه عواملی که در تولید وتفسیر معنا یا در فرایند دلالت شرکت دارند، می پردازد. املدنقل بهعنوان فردی از جامعهای که در آن زندگی میکند و شاعری ملتزم به اجتماع خود که دغدغهمند است، زبان را ابزاری برای واکنشهایی مستقیم و غیرمستقیم علیه گفتمانهای قدرت ساز عصر خود پنداشته و اشعار وی تبدیل به متونی هدفمند گردیدهاند؛ لذا این جستار با تکیه بر روش توصیفی –تحلیلی قصیده «البکاء بین یدی زرقاء الیمامة» امل دنقل را مطمع نظر قرارداده وسعی دارد با بررسی گزینشهای زبانی در سطوح مختلف زبانش باورها، عقاید و اندیشههای خود که را در ساختار زبان ریخته و بر مخاطب خویش القا کرده را بنمایاند این خوانش، متن قصیده را به مثابه شبکه ای از رمزگان، در چارچوبی منسجم وبا رویکردی لایه ای نشانه ها را درسطوح عنوان، لایه آوایی، لایه واژگانی ولایه نحوی- بلاغی بررسی می کند، نشانه ها در متن از خلال دو محور هم نشینی وجانشینی وبا توجه به سیاق وفضای حاکم بر قصیده از کار کرد ارجاعی خود دورشده ودلالت هایی سیاسی- اجتماعی می گیرند ودر نتیجه از خلال تحلیل وبررسی نشانه ها ودلالت های متن به معنی پنهان یا معنی عمیق قصیده که همان هجو سیاسی حکام، سرزنش ملت عربی ودعوت به شورش علیه شرایط است می رسیم.
Semiotics is a text-based method of criticism, which, adopting a systematic approach, studies all factors involved in meaning production and interpretation or the process of signification. Amal Donqol, as part of the society he lives in and a poet dedicated to and concerned for his community, instrumentalized language for direct and indirect reactions against the empowering discourses of his time, thus transforming his poetry to purposeful texts. Therefore, adopting a descriptive-analytical method, the present study assessed the qasida of ‘Al-Buka’ Bayna Yaday Zarqa’ al-Yamama’ in an attempt to reveal the beliefs, ideas, and thoughts of Amal Donqol, infused with the linguistic structure and instilled in the audience, through investigating the linguistic choices across different levels. Given the obscurity of Donqol’s poetic language and the concealed intended meaning and content therein, layer semiotics can be significantly effective in the understanding and analysis of his poems and can, furthermore, better manifest the linguistic and semantic delicacies of this qasida. The present reading examines the qasida’s text as a network of codes within a coherent framework, and, adopting a layered approach, studies signs in the title, as well as the phonetic layer, lexical layer, and syntactic-rhetorical layer. Through syntagmatic and paradigmatic axes, and considering the style and atmosphere governing the qasida, the signs move away from their referential functions and gain sociopolitical signification. As a result, analyzing and assessing textual signs and significations takes us to the concealed or in-depth meaning of the qasida, i.e. the political vices of the rulers, reproach to the Arab nation, and a call to rebellion.
خلاصه ماشینی:
امل دنقل به عنوان فردی از جامعه ای که در آن زندگی میکند و شاعری ملتزم به اجتماع خود که دغدغه مند است ، زبان را ابزاری برای واکنش هایی مستقیم و غیرمستقیم علیه گفتمان های قدرت ساز عصر خود پنداشته و اشعار وی تبدیل به متونی هدفمند گردیده اند؛ لذا این جستار با تکیه بر روش توصیفی –تحلیلی قصیده «البکاء بین یدی زرقاء الیمامة » امل دنقل را مدنظر قرارداده و سعی دارد با بررسی گزینش های زبانی در سطوح مختلف زبانش باورها، عقاید و اندیشه های خود که را در ساختار زبان ریخته و بر مخاطب خویش القا کرده را بنمایاند این خوانش ، متن قصیده را به مثابه شبکه ای از رمزگان ، در چارچوبی منسجم و با رویکردی لایه ای نشانه ها را در سطوح عنوان ، لایه آوایی، لایه واژگانی و لایه نحوی- بلاغی بررسی می کند، نشانه ها در متن از خلال دو محور هم نشینی و جانشینی و با توجه به سیاق و فضای حاکم بر قصیده از کارکرد ارجاعی خود دور شده و دلالت هایی سیاسی- اجتماعی می گیرند و درنتیجه از خلال تحلیل و بررسی نشانه ها و دلالت های متن به معنی پنهان یا معنی عمیق قصیده که همان هجو سیاسی حکام ، سرزنش ملت عربی و دعوت به شورش علیه شرایط است می رسیم .
این پژوهش با روشی توصیفی ـ تحلیلی به خوانشی نشانه شناختی در قصیده «البکاءبین یدی زرقاء الیمامه »ی أمل دنقل پرداخته است وبا تکیه برفرضیات ذیل : - تحلیل های نشانه شناسی در سطوح عنوان ، آوایی، واژگانی، بلاغی از شعر قابل بررسی میباشد.