چکیده:
اهداف: در دهههای اخیر به ارایه الگوی اهداف تربیت در آثار تربیتی بیشتر توجه شده است. هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی تربیتی مبتنی بر حب خدا از منظر قرآن بود.
مشارکتکنندگان و روشها: پژوهش کیفی حاضر به دو شیوه اسنادی و دادهبنیاد در سال ۱۳۹۷ در تهران انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع و اسناد معتبر مرتبط با موضوع و کلیه متخصصان تربیت دینی تهران بودند. نمونهها در بخش بررسی اسنادی با استفاده از نمونهگیری مبتنی بر هدف و در دسترس و در بخش پدیدارشناسی و اعتبارسنجی الگو با روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی (۶ نفر تا حد اشباع دادهها) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته بود. از ابزار کدگذاری و تحلیل تفسیری نیز استفاده شد. برای اعتبارسنجی الگو تکنیک دلفی به کار رفت. آزمون Tتکنمونهای و نرمافزار SPSS ۲۴ برای آنالیز دادهها استفاده شدند.
یافتهها: الگوی طراحیشده ۲۳ کد مفهومی داشت که در ۶ محور اصلی شامل معانی و مفاهیم حب و محب، مبانی (معرفتشناسی، هستیشناسی، انسانشناسی و ارزششناسی)، اهداف تربیتی، اصول تربیتی، روشهای تربیتی و مراحل مهم تربیتی مبتنی بر حب و محب خدا از منظر قرآن دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: الگوی طراحیشده ۲۳ کد مفهومی دارد که در ۶ محور اصلی دستهبندی میشود. این ابعاد تاثیر مستقیمی بر یکدیگر دارند و در ارتباط چندگانه هستند. همه ابعاد و مولفهها از نظر متخصصان در ارزیابیها معتبر اعلام شد و الگوی پژوهش از نظر متخصصین اعتبار بالایی دارد و با اطمینان ۹۹% مورد تایید است.
Aims: In recent decades, more attention has been paid to present the model of educational goals in educational works. The aim of the present study was the design and validation of the educational model based on Godchr('39')s love from the perspective of Quran.
Participants & Methods: The present qualitative research was conducted in Tehran in 2018 based on documentary and grounded method. The research population consisted of all relevant sources and documents related to the subject and all religious education experts in Tehran. The samples were selected in the document review section, using purposive and available sampling and in the phenomenology and validation section of the model with a targeted snowball sampling method (6 people to saturation data). The data gathering tool was note taking and semi-structured interview. The coding tools and interpretive analysis were also used. Delphi technique was used to validate the model. One sample t test and SPSS 24 software were used to analyze the data.
Findings: The designed model had 23 conceptual codes that included 6 main fields, consisting the meanings and concepts of the love and the lover, the basics (epistemology, ontology, anthropology, and value-ology), educational goals, principles of education, educational methods, and important educational steps based on Godchr('39')s love from the perspective of Quran.
Conclusion: The designed model has 23 conceptual codes that are categorized in 6 main fields. These dimensions have a direct impact on each other and are multifaceted. All dimensions and components were considered valid by the experts in the evaluations and the research model is highly validated by experts with confidence interval 99%.