چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی اثربخشی آموزش خلاقیت با استفاده از لگو بر تنظیم هیجان و تنظیم شناختی هیجان کودکان تیزهوش انجام گرفت. روش: روش تحقیق در این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس-آزمون با یک گروه آموزشی و یک گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان 4 تا 5 سال میباشد که در سال تحصیلی 98 –1397در مرکز لگوی آموزشی شهر تهران بودند. بدین منظور، تعداد 30 نفر از کودکان، به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار داده شدند. ابزار پژوهش شامل سیاهة تنظیم هیجان (شیلد و کیکتی، 1998)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گراس و جان، 2003) و مقیاس هوش استنفورد بینه (روید، 2003) بود. گروه آزمایش در 12 جلسة 60 دقیقهای تحت آموزش خلاقیت با استفاده از لگو قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس آنکوا تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش خلاقیت با استفاده از لگو تاثیر معناداری بر خردهمقیاسهای تنظیم هیجان (تنظیم هیجان و بیثباتی هیجانی) کودکان تیزهوش داشت (01/ 0 >p ). اما این تاثیر بر خردهمقیاسهای تنظیم شناختی هیجان (منبع بیانی و ارزیابی مجدد شناختی) معنادار نبود (01/ 0 <P). نتیجهگیری: بنابراین پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران برای بهبود تنظیم هیجان کودکان تیزهوش از روش آموزشی خلاقیت با استفاده از لگو استفاده نمایند.
Aim: The aim of this study was to the effectiveness of creativity training by using lego on the emotioen regulation and cognitive emotional regulation of gifted children. Methods: The research method was a pretest-posttest test with control group in this study. The statistical society of this study included all children aged 4 to 5 are at lego education center in Tehran in the academic year 1397-98. For this purpose, 30 children were selected by available sampling. The research instrument consisted of emotioen regulation questionnaire (Gross & John, 2003), intelligence scale Stanford binet (Roid, 2003) and emotioen regulation checklist (Shields & Cicchetti, 1998). The experimental group was trained with creativity training by using lego in 12 sessions 60 minute. Data were analyzed by using covariance analysis. Results: The results showed that family-centered structured games using Lego bricks had a significant effect on the emotioen regulation subscale (emotioen regulation & emotional instability) (p < 0.01). But this effect on the cognitive emotioen regulation subscale (expressive source & cognitive reassessment) was not significant (P> 0.01). Conclusion: Therefore, consultants and therapists can benefit from creativity training by using lego method for improve emotioen regulation of gifted children.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش خلاقیت با استفاده از لگو تأثیر معناداری بر خرده مقیاس های تنظیم هیجان (تنظیم هیجان و بی ثباتی هیجانی) کودکان تیزهوش داشت (٠٠١>P).
در تمایز این دو مفهوم میتوان اذعان داشت که تنظیم هیجان به فرایندهایی اشاره دارد ب که طی آن فرد میکوشد فرایندهای مربوط به ایجاد هیجان های خود را اصلاح کند که معمولا نیز با هدف کاهش شدت تجارب هیجانی همراه است (گراس و جزائیری، ٢٠١٤) ولی تنظیم شناختی هیجان با هدف مدیریت هیجان ها به منظور افزایش سازگاری و تطابق استفاده میشود و بخشی از راهبردهای تطابقی هستند که با تجربه و درمان ناراحتیهای هیجانی و جسمانی مرتبط هستند (هاشمی، درویزه و یزدی، ١٣٩٨).
نتایج به دست آمده از پژوهش اکبری و رجب بلوکات (١٣٩٦) نشان میدهد که لگوی آموزشی مهارت ب اجتماعی و خلاقیت کودکان را به طور معنیداری افزایش داده و روی خرده مقیاس های همکاری و خودکنترلی تأثیر مثبت داشته است .
با توجه به مطالب بیان شده / پژوهش حاضر سعی در پاسخگویی به این سوال است که آیا آموزش خلاقیت با استفاده از لگو بر تنظیم هیجان و تنظیم شناختی هیجان کودکان تیزهوش تأثیر دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه آموزشی و کنترل بود که در آن اثربخشی یک متغیر مستقل (آموزش خلاقیت با استفاده از لگو) بر متغیر وابسته (تنظیم هیجان ) مورد بررسی قرار گرفت .
یافته دیگر پژوهش حاکی از آن است که آموزش خلاقیت با استفاده از لگو بر تنظیم شناختی هیجان کودکان تیزهوش تأثیر معناداری نداشت .