چکیده:
این پژوهش، درصدد شناسایی عوامل موثر در بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی است. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و در این راستا، با 21 تن از کارشناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات، رسانه، جامعهشناسی و روانشناسی، مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته انجام شده است. روش نمونهگیری نیز، هدفمند وابسته به معیار است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، وارونگی افکار عمومی- بهعنوان پدیدهای چندبعدی و موضوعی میانرشتهای- مسئلهای فرایندی و از جنس واکنشهاست که عواملی نظیر: ضعف عملکرد نظام اطلاعرسانی و رویکرد سنتی و انفعالی رسانههای رسمی، وجود شکاف در اجتماع و بیاعتنایی به نیازهای واقعی مردم، عدم توجه به ظرفیتهای اقناعی و... از مهمترین عوامل موثر در بروز آن هستند. همچنین لازم است مسائلی مانند: جلب اعتماد عمومی و مراقبت دائمی از آن، اولویتبخشی به مخاطب در فرایند ارتباطی، توجه ویژه به مقولۀ اقناع در فرایند مدیریت پیام و... برای جلوگیری از بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی در دستور کار قرار گیرد.
This research is trying to identify the effective factors in public opinion inversion. The methodology of the research is qualitative & phenomenological in category. To achieve this, 21 experts & pundits from communication, media, sociology & psychology have participated in semi-structured in-depth interviews. The findings show that the inversion of public opinion- as a multidimensional phenomenon & interdisciplinary – is dependent on its process & reactions. Factors such as weakness in information exchange, reactionary & traditional routs of official media, sensing the divide in society while ignoring real needs of the public, neglecting the persuasive capacities…. are among the most important factors in emerging of the inversion. Likewise, gaining public opinion satisfaction and maintaining it, assigning the target audience in communication process, paying special attention to persuasion issue in the process of managing the message are the factors which can prevent facing inversion if taken into consideration.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان می دهد، وارونگی افکار عمومی - به عنوان پدیده ای چندبعدی و موضوعی میان رشته ای - مسئله ای فرایندی و از جنس واکنش هاست که عواملی نظیر: ضعف عملکرد نظام اطلاع رسانی و رویکرد سنتی و انفعالی رسانه های رسمی وجود شکاف در اجتماع و بی اعتنایی به نیازهای واقعی مردم ، عدم توجه به ظرفیت های اقناعی و...
1. Inversion تعریف مفهومی وارونگی افکار عمومی : یک تغییر شناختی در مخاطبان انبوه است در شرایطی که افکار عمومی ، دچار عدم ثبات شده و یا به صورت واکنشی ، در تعارض کامل با نظریۀ غالب اولیه قرار می گیرد؛ به طوری که نظر ثانویۀ افکار عمومی ، به صورت کاملا متضاد با نظریۀ اول ، شکل خواهد گرفت (دایرۀ المعارف بیدو) این اتفاق ، می تواند تحت تأثیر شرایط گوناگون بروز کند.
طبق نتایج به دست آمده از پژوهش مزبور، در سال های اخیر، با گسترش سریع رسانه های اجتماعی ، افکار عمومی شبکه ای ، ویژگی هایی جدید به خود گرفته و همین مسئله ، به شکل فزاینده ای باعث بروز پدیدۀ «وارونگی افکار عمومی » در چین شده است .
٢. وارونگی افکار عمومی ، موضوعی میان رشته ای است که هر یک از علوم ارتباطی ، جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی ، از منظر تخصصی ، قادر به تجزیه و تحلیل بستر و زمینه های بروز این پدیده می باشند.