چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ادراک ساختار هدفی کلاس و تابآوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش تحصیلی به روش همبستگی انجام شده است. به همین منظور 461 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 96– 1395 مشغول به تحصیل بودند با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و ابزارهای انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) و پرسشنامه ادراک ساختار هدفی کلاس میجلی و همکاران (2000) را پاسخ دادند. دادههای حاصل از طریق آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل مسیر) تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی متغیرهای مشاهده شده مربوط به متغیرهای مکنون روابط علّی مدل پژوهش نشان داد که انگیزش بیرونی در رابطه میان اهداف عملکرد گرایشی با جهتگیری آینده نقش واسطهگری دارد. اهداف عملکرد گرایشی با مثبتنگری رابطه مثبت معنادار دارد. همچنین نتایج میان اهداف عملکرد گرایشی با مهارتهای ارتباطی رابطه غیرمستقیم منفی معنادار نشان داد. در مجموع 33/9 درصد از تغییرات جهتگیری آینده به مدل به دست آمده از پژوهش بستگی دارد که نشان دهنده این است که ادراک ساختار هدفی کلاس از طریق فعالیتهای کلاسی دانشآموزان، پیامهای معلم و طرز تفکر و جهتگیری انگیزشی دانشآموزان با میزان تعهد، کنترل و انگیزش پیشرفت آنان در شرایط چالش و سخت رابطه دارد. به این مفهوم که میزان تابآوری تحصیلی دانشآموزان از فعالیتها و پیامهای کلاسی معلم در قالب ساختار هدفی کلاس به شکل مستقیم و غیرمستقیم با واسطهگری انگیزش تحصیلی دانشآموزان اثر میپذیرد.
To determine the relationship between perceived goal structure and academic resilience mediated by academic motivation, a cluster sample of 461 high school students in Tehran was administered three instruments measuring the said constructs. Assuming the validities and reliabilities of the instruments, data analyses revealed that external motivation mediates the relationship between performance goals and being future oriented. Performance goals showed a positive and meaningful relation with optimism as they show an indirect and negative relation with communication skills. All together 33.9% of the variations in future orientation depends on the model which is indicative of the relationship between perceived goal structure and commitment, control, and motivation in achievement. In other words, students’ academic resilience is influenced by teachers’ activities and messages as communicated through goal structure, both directly and indirectly, mediated by academic motivation.
خلاصه ماشینی:
به همين منظور ٤٦١ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصيلي ٩٦– ١٣٩٥ مشغول به تحصيل بودند با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و ابزارهاي انگيزش تحصيلي والرند و همکاران (١٩٩٢)، پرسشنامه تاب آوري تحصيلي ساموئلز (٢٠٠٤) و پرسشنامه ادراک ساختار هدفي کلاس ميجلي و همکاران (٢٠٠٠) را پاسخ دادند.
نتايج حاصل از بررسي متغيرهاي مشاهده شده مربوط به متغيرهاي مکنون روابط عّلي مدل پژوهش نشان داد که انگيزش بيروني در رابطه ميان اهداف عملکرد گرايشي با جهت گيري آينده نقش واسطه گري دارد.
در مجموع ٣٣/٩ درصد از تغييرات جهت گيري آينده به مدل به دست آمده از پژوهش بستگي دارد که نشان دهنده اين است که ادراک ساختار هدفي کلاس از طريق فعاليتهاي کلاسي دانش آموزان ، پيامهاي معلم و طرز تفکر و جهت گيري انگيزشي دانش آموزان با ميزان تعهد، کنترل و انگيزش پيشرفت آنان در شرايط چالش و سخت رابطه دارد.
يافته ها نشان ميدهند که دانش آموزان تاب آور در محيط يادگيري روابط مثبت بيشتري را گزارش کرده اند و از جو کلاس و رابطه با معلم احساس رضايت بيشتري دارند.
Huang رشيدي و همکاران در پژوهشي که در سال ١٣٩٤ با نمونه ٢٥٠ نفري دانش آموزان راهنمايي انجام داده اند به بررسي رابطه ادراک از محيط يادگيري کلاس با تاب آوري تحصيلي پرداخته اند.
Predicting high school students' cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation.