چکیده:
هدف کلی پژوهش بررسی روابط سبک یادگیری مرجح و عملکرد تحصیلی با نقش واسطه ای یادگیری غیررسمی دیجیتال در میان دانشجویان دانشگاه شیراز بود. روش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 320 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شدند. ابزار های مورد استفاده این پژوهش، شامل مقیاس های سنجش سبک یادگیری مرجح دانشجویان(دمار-کسکین، ازاتا، بانارا و ریلی، 2015)، یادگیری های غیررسمی دیجیتال( هی و لی، 2019)، عملکرد تحصیلی(یو، تیان، وگل و کوک، 2010) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آنها با استفاده از مدلهای معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که ترجیح بیشتر دانشجویان به یادگیری بصری ارتباط مثبت و معناداری با افزایش تمایل به یادگیری غیررسمی دیجیتال دارد (32/0=β, 0001/0 = p). همچنین، بین ترجیح بیشتر دانشجویان به سبک یادگیری وابستگی با افزایش تمایل به یادگیری غیررسمی دیجیتال ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (27/0=β, 02/0 = p). به علاوه، یافته ها حاکی از ارتباط مثبت و معنادار افزایش تمایل به یادگیری غیررسمی دیجیتال با بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان است (38/0=β, 0001/0 = p). از سوی دیگر، یافته ها نشان داد که افزایش تمایل دانشجویان به یادگیری به صورت وابسته با افزایش عملکرد تحصیلی آنان ارتباط مثبت و معناداری دارد (27/0=β, 01/0 = p). بنابراین یادگیری های غیر رسمی دیجیتال با نقش واسطه گری خود بین سبک یادگیری مرجح و عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت داشته و میتواند موجب افزایش یا کاهش بهره وری عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان شود.
The aim of this study was to investigate the relationship between preferred learning style and academic performance with the mediating role of digital informal learning among Shiraz University students. The research method was descriptive-correlational method. The research sample consisted of 320 students of Shiraz University who were selected using stratified random sampling method. The tools used in this study include scales for measuring students' preferred learning styles (Ozdamar-Keskin, Ozata, Banar & Royle, 2015), informal digital learning (He and Li, 2019), academic performance (Yu, Tian, Vogel & Kwok, 2010). that, after calculating their validity and reliability, analyzed them using structural equation models. The findings showed that more students' preference for visual learning was positively and significantly correlated with increased tendency to informal digital learning (β = 0.32, p = 0.0001). Also, there is a positive and significant relationship between more students' preference for dependent learning with increasing tendency to digital informal learning (β = 0.27, p = 0.02). In addition, the findings showed that there was a positive and significant relationship between increasing the tendency to digital informal learning and improving students' academic performance (β = 0.38, p = 0.0001). On the other hand, the findings showed that increasing students' desire to learn dependent on increasing their academic performance (β = 0.27, p = 0.01). Thus, digital informal learning with its mediating role has a positive effect between preferred learning style and academic performance and it can increase or decrease academic performance among students.