چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش استفاده صحیح و مدیریت زمان والدین از گوشی همراه، رسانههای اجتماعی و فضای مجازی بر الگوی دلبستگی، مشکلات رفتاری کودکان و میزان اعتیاد به اینترنت والدین صورت پذیرفت. این تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. بدین منظور که از بین تمام مادران منطقه دو تهران که کودکان آنها در مهدکودکهای این منطقه حضور داشتند با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، 30 خانواده بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (کیمبرلی یانگ)؛ سیاهه مشکلات رفتاری کودک CBCL (آخنباخ)؛ پرسشنامه الگوی دلبستگی Q-SET بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای این تحقیق از روش تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد بین نمرات دلبستگی، مشکلات رفتاری کودکان و اعتیاد به اینترنت دو گروه آزمایش و گواه، در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. آموزش بر استفاده صحیح و مدیریت زمان والدین از گوشی همراه، رسانههای اجتماعی و فضای مجازی موثر است و موجب بهبود دلبستگی، کاهش مشکلات رفتاری کودکان و کاهش اعتیاد به اینترنت در والدین میشود.
The present study aimed to investigate the effect of time management training and proper use of mobile phones, social media, and cyberspace on attachment patterns, children's behavioral problems, and the rate of internet addiction in parents of kindergarten children. The research method was quasi-experimental with a pre-test and post-test design and a control group. From all mothers of kindergarten children in district 2 of Tehran, 30 people were selected as a sample by multistage random sampling method. The research instruments included the Internet Addiction Test (IAT, Kimberly Young), the Child Behavior Checklist (CBCL, Achenbach), and the Attachment Q-Set. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that there was a significant difference between the scores of attachment pattern, children's behavioral problems, and internet addiction between the experimental and control groups in the post-test. The training was effective in managing time and parents' proper use of mobile phones, social media, and cyberspace. It also improved attachment, reduced children's behavioral problems, and reduced internet addiction in the parents of kindergarten children.
خلاصه ماشینی:
آموزش در استفادۀ صحیح و مدیریت زمان والدین از گوشی همراه، رسانههای اجتماعی، و فضای مجازی مؤثر است و موجب بهبود دلبستگی، کاهش مشکلات رفتاری کودکان، و کاهش اعتیاد به اینترنت در والدین میشود.
هدف این پژوهش پاسخگویی به این سؤال بود که آموزش استفادۀ صحیح و مدیریت زمان والدین از گوشی همراه، رسانههای اجتماعی، و فضای مجازی در الگوی دلبستگی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان و همچنین کاهش اعتیاد به اینترنت در والدین به چه میزان مؤثر است؟ ۲.
۳. یافتهها در این پژوهش برای بررسی تأثیر آموزش استفادۀ صحیح و مدیریت زمان والدین از گوشی همراه، رسانههای اجتماعی، و فضای مجازی در الگوی دلبستگی، مشکلات رفتاری کودکان، و میزان اعتیاد به اینترنت والدین از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد و رعایت پیشفرضهای لازم در استفاده از روش آماری موردتوجه قرار گرفت.
باتوجهبه نتایج ارائهشده، آموزش استفادۀ صحیح و مدیریت زمان والدین از گوشی همراه، رسانههای اجتماعی، و فضای مجازی در دلبستگی، مشکلات رفتاری کودکان، و اعتیاد به اینترنت والدین در سطح 01/0>p معنادار است.
بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که آموزش استفادۀ صحیح و مدیریت زمان والدین از گوشی همراه، رسانههای اجتماعی، و فضای مجازی مؤثر بوده و موجب بهبود دلبستگی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان و همچنین کاهش اعتیاد به اینترنت در والدین شده است.
۴. بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش استفادۀ صحیح و مدیریت زمان والدین از گوشی همراه، رسانههای اجتماعی، و فضای مجازی در الگوی دلبستگی و مشکلات رفتاری کودکان و اعتیاد به اینترنت در والدین انجام شد.