چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش طرحواره های هیجانی در پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان پسر تبادکان مشهد بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، از بین تمامی دانش آموزان پسر دوره اول و دوم متوسطه شهر منطقه تبادکان مشهد در سال تحصیلی 1398-1397، تعداد 100 نفر بر اساس جدول گرجسی مورگان به روش نمونهگیری طبقه ای انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسش نامه های طرحواره های هیجانی لیهی و همکاران(2002) و گرایش به اعتیاد فرچاد (1385) بودند. داده ها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22و آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین طرحواره های هیجانی با گرایش به اعتیاد رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد و طرحواره های هیجانی، گرایش به اعتیاد را پیش بینی می کنند(01/0>P). بنابراین نتایج پژوهش اهمیت طرحواره های هیجانی در گرایش به اعتیاد دانش آموزان را نشان می دهد.
The aim of the present study was to investigate the role of emotional schemas in predicting the tendency of addicted male students in Mashhad. In this descriptive-correlational study, among all male and female high school students in Mashhad's Tabadakan district in the academic year of 2018-2019, 100 people were selected based on Morgan's Georgian table by stratified sampling method. The research tools were the questionnaires of Lehi et al.'s (2002) emotional schemas and the tendency to addiction to Farchad (2006). Data were analyzed using SPSS statistical software version 22 and Pearson correlation tests and multivariate regression analysis. The results showed that there is a positive and significant relationship between emotional schemas with addiction tendency and emotional schemas predict addiction tendency (P <0.01). Therefore, the results of the study show the importance of emotional schemas in students' addiction
خلاصه ماشینی:
(نویسنده مسئول) فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره دوم، شماره هشتم، زمستان 1399، صفحات 8-1 چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش طرحواره های هیجانی در پیشبینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان پسر تبادکان مشهد بود.
طرحواره های هیجانی، گرایش به اعتیاد، دانش آموزان فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره دوم، شماره هشتم، زمستان 1399 مقدمه سازمان بهداشت جهاني مسئله مواد مخدر، اعم از توليد، توزيع و مصرف را در کنار سه مسئله جهاني ديگر يعني توليد و انباشت سلاحهاي کشتارجمعی، آلودگي محیطزیست، فقر و شکاف طبقاتي، ازجمله مسائل اساسي شمرده است که حيات بشري را در ابعاد اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي در عرصه جهاني مورد تهديد و چالش جدي قرار داده است (سازمان بهداشت جهانی 1 ، 2010).
در ایران World Health Organization Habil National Institute on drug abuse سوءمصرف مواد مهمترین و گستردهترین نگرانی و خطر قابلپیشگیری بهداشتی شناختهشده است (اختیاری، عدالتی، بهزادی، صفایی، هومن؛ نوری، مکری، 1387).
در ایران خانز Leahy Tirch & Napolitano ادریسی و محمدخانی (1392) پایایی آن را به روش بازآزمایی در فاصله دو هفته برای کل مقیاس 78/0 و همسانی درونی آن را با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 گزارششده است، همچنین روایی آن در پژوهش آنها تائید شده است.
بهمنظور پیشبینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان بر اساس طرحواره های هیجانی، از آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
لذا پژوهش حاضر باهدف نقش طرحواره های هیجانی در پیشبینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان پسر تبادکان مشهد انجام شد.
کلیدواژه ها:
دانش آموزان
،
گرایش به اعتیاد
،
طرحواره های هیجانی
Addiction Tendency
،
Emotional schemas
،
students