چکیده:
نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین منابع سازمانی، محور رویکردها و فعالیتهای سازمانی است و در اعتلای اهداف و آرمانهای سازمان نقش اساسی ایفا میکند. باید توجه داشت مهمترین عاملی که به سازمانها در انجام فعالیتها کمک میکند، یاددهی و یادگیری است. فقط سازمان یادگیرنده عامل کافی برای ادامه ی حیات در محیط پررقابت امروزی نیست و سازمانها نیاز به یاددهندگی دارند و باید به سازمان یاددهنده تبدیل شوند. یاددهی و یادگیری همراه با هم، در میان تمام اعضا رکن کلیدی سازمانهای یاددهنده است. سازمانهای موفق و پیشرو امروزه دریافته اند که با حرکت در مسیر توسعه ی انسانی و بهبود مستمر نظام آموزشی خود میتوانند چابکی، کارایی، اثربخشی، بهره وری فردی و سازمانی و عملکرد سازمانی را بهبود بخشند. بنابراین یادگیری و یاددهی عامل ضروری تمام سازمانها در عصر جدید است و یکی از وظایف اساسی سازمانها در این عصر، ایجاد محیط مناسب تولید و گسترش دانش است. لذا با توجه به اهمیت یاددهی و یادگیری در این پژوهش بر آن شدیم تا به بررسی تاثیر استقرار سازمان یاد دهنده بر چابکی سازمان و بهبود عملکرد سازمان بپردازیم.
Manpower, as the most valuable organizational resources, is the center of organizational
approaches and activities and plays a key role in promoting the goals and aspirations of the
organization. It should be noted that the most important factor that helps organizations in their
activities is teaching and learning. The learning organization alone is not a sufficient factor to
survive in today's highly competitive environment, and organizations need to teach and must
become teaching organizations. . Teaching and learning together is a key element of teaching
organizations among all members. Successful and leading organizations today have realized that
by moving in the direction of human development and continuous improvement of their
educational system, they can improve agility, efficiency, effectiveness, individual and
organizational productivity and organizational performance. Therefore, learning and teaching is
an essential factor for all organizations in the new era, and one of the basic tasks of organizations
in this era is to create a suitable environment for the production and dissemination of knowledge.
Therefore, considering the importance of teaching and learning in this study, we decided to
investigate the effect of establishing a teaching organization on organizational agility and
improving organizational performance.