چکیده:
ازآنجاکه یکی از راهکارهای مهم تجلی خداوند در اعمال و رفتار انسانها در جامعه، تصحیح تصورات نادرست از خداوند است؛ این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است، به ارایه تصورات ذهنی صحیح از خداوند از دیدگاه آیات و روایات معصومان میپردازد. انتخاب عنوان تصورات صحیح از خداوند در این پژوهش (که به روش کتابخانهای انجام شده) بر مبنای استخراج تصورات نادرست از خداوند است که از یک پژوهش کیفی جداگانه با عنوان «بررسی کیفی انگارههای ذهنی نادرست از خداوند» به روش تحلیل محتوا بر روی دانشجویان دختر شاغل به تحصیل در غیر رشتههای الهیات در دانشگاه میبد به دست آمده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که ارایه و آموزش تصورات ذهنی صحیح از خداوند سبب محبت و اشتیاق افراد نسبت به خداوند و در نهایت، اطاعتپذیری و تجلی خداوند در افعال و کردار انسانها خواهد شد. برخی تصورات صحیح از خداوند عبارتند از: تشبیه در عین تنزیه، توجه به مراتب بالا و وسعت معنا و مصداق در موضوعات دینی، و... .
Using a descriptive-analytical method, this paper presents the correct mental perceptions of God from the perspective of the Quran and hadiths to provide the ground for the manifestation of God in the actions and behavior of human beings in society. This article is a response to the article "Qualitative Investigation of the Causes of False Mental Imagination about God", which examines the views of female students in non-theological fields at Meybod University. The results show that teaching correct mental images about God will cause human love for God and provide the basis for his obedience towards God. Some correct perceptions of God are, purifying God from human attributes, when using metaphorical attributes and paying attention to the sublime and wide realm of meanings and examples in religious issues and etc.
خلاصه ماشینی:
براساس يك پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوا که دادههای آن از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با دانشجویان دختر شاغل به تحصيل در غیر رشته الهیات دانشگاه میبد به عمل آمد، مواردی بهعنوان انگاره ذهنی نادرست از خداوند شناسایی شد، كه مهمترین آنها عبارتند از: فهم استعارهای از خداوند و صفات او، داشتن ادراک حداقلی در موضوعات دین، معیار قرار دادن فهم شخصی (روزمره) در امور دینی، ترجیح علایق مادی بر محبت خداوند، نزدیکی با خدا را مستلزم رنج و سختی دانستن، خشمگین شدن خدا در برابر اعتراض به ناملایمات زندگی، تصور فراموش شدن افراد توسط خداوند و درک نادرست از مفهوم عسر و حرج.
در مورد افرادی که به دیدگاه افراط روی آوردهاند باید گفت: اولاً، درست است که خداوند ارحم الراحمین است و رحمت او بر غضبش پیشی گرفته و تمام عالمیان را شامل میشود؛ اما خداوند علاوه بر رحمت عام دارای رحمت خاص نیز هست، که این نوع رحمت را فقط به متقین و مؤمنان اختصاص میدهد: «وَ رَحْمَتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الَّذينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ» (اعراف: 156)؛ همان کسانیکه در آنچه که پیامبرشان دستور میدهد و به انجام یا دوری از آن دعوت میکند، چون و چرا نکرده و تسلیم امر خدا و پیامبرش هستند: «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً» (نساء: 65).