چکیده:
در این مقاله نقاط قوت و ضعف ظاهری و محتوایی کتاب زبانآموزی، جملهسازی و نگارش پایه سوم ابتدایی تحلیل میشود. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است و از دو رویکرد کیفی (گروه کانونی و تحلیل محتوا) و کمی استفاده شده است. نمونهگیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و جمعآوری دادهها به صورت مصاحبۀ نیمهساختاریافته بوده است. برخی از نقاط قوت محتوایی کتاب عبارتند از: عنوان مناسب کتاب، عدم سوگیری قومی و جنسیتی، توجه به فعالیتهای مورد علاقۀ دانشآموزان. برخی از نقاط ضعف محتوایی عبارتند از: نامناسب بودن فهرست مطالب، سنگین بودن حجم مطالب، عدم توجه به توانایی زبانی دانشآموزان آسیبدیدۀ شنوایی. در بخش کمی، نمونۀ آماری شامل معلمان پایۀ سوم کودکان آسیبدیدۀ شنوایی استان اصفهان (35 نفر) بوده که از شیوۀ سرشماری استفاده شده است. نتایج پژوهش در بخش کمی نشان میدهد همبستگی میان نمرههای دو ویژگی یاد شده برابر با 85/ 0 بوده که با احتمال خطای کمتر از 01/ 0 معنیدار است. مقدار t به دست آمده برای دو گروه همبسته از نمرهها برابر با 103/ 0 با درجۀ آزادی 33 در سطح 05/ 0 معنیدار نیست و به عبارت دیگر میانگین نمرۀ ارزیابی معلمان از ویژگیهای ظاهری و محتوایی کتاب زبانآموزی، جملهسازی و نگارش با یکدیگر تفاوتی ندارد.
The current study deals with the face and content analysis of the Language Learning, Sentence Construction and Writing Textbook, developed for the third grade. It is a descriptive-analytic research study, using both qualitative (including focus group and content analysis) and quantitative methods. For the qualitative process, a targeted sampling technique was applied, and the data were gathered through semi-constructed interviews. Some strengths of the textbook were the good title, no racial/ethnic and gender biases, and attention to students’ favorite activities. However, the lack of appropriate content list, too heavy content, disregarding language competence or the ability of students with hearing impairment were among the weaknesses. Using the census method for the quantitative assessment, the statistical population consisted of teachers of third-grade hearing-impaired from Isfahan province (n=35). The quantitative findings revealed that the correlation between the scores of the two characteristics mentioned was 0.85 (pLanguage Learning, Sentence Construction and Writing textbook.
خلاصه ماشینی:
ازآنجایی که زبان آموزی ی یک از مهم ترین تواناییهای اکتسابی دانش آموزان ناشنوا در مدرسـه بوده و نقش زیادی در رشد فردی و شخصیتی و نیز شرکت افراد در جامعه دارد و با توجـه به اینکه برای افراد شنوا و ناشنوا کتب درسی یکسانی تدریس میشود و هزینه های هنگفتـی صرف آموزش و توان بخشی کودکان ناشنوا میگـردد، لـزوم ارزشـیابی آن و شـناخت نقـاط قوت و ضعف آن ضروری است و از طریق آن می توان برای اصلاح روش هـای آموزشـی و یا محتوای کتاب های درسی تلاش کرد (نیک خو، ١٣٩٠).
٢. معرفی اجمالی اثر کتاب درسی زبـان آمـوزی بـر اسـاس نیـاز مبـرم دانـش آمـوزان دارای آسـیب شـنوایی بـه آموزش های بیشتر و تخصصی تر درزمینۀ زبان آموزی و جملـه سـازی، بـا رویکـرد پـرورش مهارت های زبانی با توجه به مهارت های درک خواندن و نوشتن ، و باهدف افزایش چیرگـی دانش آموزان آسیب یده شنوایی بر مهارت های نوشتاری، جمله سازی و نگارش تـدوین شـده است .
رشیدی و راغ نژاد (١٣٩٣) در پژوهش خود با عنوان «ارزیابی محتوایی کتاب هـای زبـان فارسی (درس های پایه و پایتخت ایران ) در چهارچوب طبقه بندی تجدیدنظرشـدٔە بلـوم » بـه این نتیجه رسیدند که تناسب بخش هـای مختلـف ایـن کتـب ، ماننـد محتـوا و تمـرین هـای فراهم آمده ، با نیازهای واقعی یادگیرندگان بسیار حائز اهمیت است .