چکیده:
گرایش به نوآوری، در طراحی مساجد رو به فزونی است. تحقیقات انجام شده نشان از کاهش «حس معنوی» مساجدی، با رویکرد مدرن در مقایسه با مساجد برگرفته از الگوهای سنتی دارد. این نوشتار به مقایسه تاثیر کهن الگوهای ناخودآگاه نژادی فضای معنوی، در مقایسه با طرحوارههای ناخودآگاه شکل گرفته از تجارب روزمره، در حس معنوی مکان مساجد سنتی میپردازد. روش پژوهش، کیفی، به شیوه نمونه موردی است. گردآوری دادهها، به صورت پرسشنامه است. نتایج در spss تحلیل و سپس مورد بررسی و تفسیر قرار گرفته است. نتیجه اینکه، گرچه میزان تعلق به مکان، ارتباط مستقیمی با تکرار تجربه زیسته مکان داشته است، اما میزان «حس معنوی» مساجد سنتی، در مقایسه با مساجد مدرن، ارتباطی به میزان و تکرار «تجربه مکان» نداشته و حتی برای کسانی که از مسجد برای مناسک دینی استفاده نمیکنند، مساجد سنتی به جهت بهکارگیری کهن الگوهای معماری موجود در ذهن یک ایرانی، اولویت بیشتری در ایجاد حس یک مکان معنوی داشته است.
There is an increasing tendency towards innovation in the design of mosques. On the other hand, research shows a decrease in the "spiritual sense" of mosques built based on the modern approach compared to mosques with traditional models. Therefore, this paper compares the effect of racial unconscious archetypes of the spiritual space in comparison with the unconscious schemas formed by daily experiences in the spiritual sense of traditional mosques. The research is a qualitative case study. Data collection is in the form of a questionnaire, and the results are analyzed in SPSS and then studied and interpreted. The conclusion is that the degree of belonging to a place is directly related to the repetition of the lived experience of the place, but the criterion of "spiritual sense" of traditional mosques compared to modern mosques has nothing to do with the amount and repetition of "experience of place", and even for those who do not go to mosques for religious rituals traditional mosques have a higher priority in creating a sense of spirituality due to the use of architectural archetypes in the mind of Iranians (racial mental model).
خلاصه ماشینی:
نتیجه اينکه، گرچه میزان تعلق به مکان، ارتباط مستقیمی با تکرار تجربه زیسته مکان داشته است، اما میزان «حس معنوی» مساجد سنتی، در مقایسه با مساجد مدرن، ارتباطی به میزان و تکرار «تجربه مکان» نداشته و حتی برای کسانی که از مسجد براي مناسک دینی استفاده نمیکنند، مساجد سنتی به جهت بهکارگیری کهن الگوهای معماری موجود در ذهن یک ایرانی، اولویت بیشتری در ایجاد حس یک مکان معنوی داشته است.
با تکیه به این فرضیه که کالبد سنتی بنا نسبت به فعالیت و معنا در ایجاد حس مکان در اولویت قرار دارد، میتوان به بررسی تأثیر کهن الگوهای نژادی در ناخودآگاه در ایجاد ارتباط سریع با فضا قبل از تجربه فضاها از طریق حس معنوی مسجد که محتوای روح مکان است، پرداخت.
com Saeed Moghadam / PhD Student of Muslims’ Social Science, Baqer Al-Uloom University Received: 2020/03/29 – Accepted: 2020/06/25 Abstract The Muslim community has never been "conceptually invaded " by Western thoughts as it has today.
Investigating the Foundations of the Relationship betweenTheory and Action according to Imam Khomeini's Thought (Mahdi Emami / PhD Student of the Philosophy of Social Sciences, Baqer Al-Uloom University mahdiemami110@gmail.
com Emad Afrough / Professor of Sociology, institute for Humanities and Cultural Studies Hossein Suzanchi / Associate Professor, Department of Social Science, Baqir Al-Uloom University Received: 2020/04/24 – Accepted: 2020/08/24 Abstract Theory means claiming the inclusion of truth, and action is redefined as the final goal of liberation and evolution.
Abstracts The Typologies of Interaction and Social Relationship;A Logical Setting with a Systematic Overview ( Ahmad Farzaneh / Student of Cultural Sociology, Seminary and University Research Institute Farzaneh.