چکیده:
هدف تحقیق حاضر، مطالعه رابطه بین استفاده از رسانههای اجتماعی و هویت قومی طلاب کرد و ترک حوزههای علمیه شهر قم بوده است. پژوهش پیشرو با محوریت دو رکن اصلی، یعنی «رسانههای اجتماعی» و «هویتهای قومی» و همچنین ارتباط این دو رکن در جامعه موضوع پژوهش، سامان یافته است. پرسش آغازین در این موضوع آن است که رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت چه جایگاهی در شکل دهی، تکوین، توسعه و تحول مولفههای هویت قومی دارند. روش تحقیق کمی بوده و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه برخط استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از رسانههای اجتماعی با هویت قومی طلاب کرد و ترک همبستگی مثبت دارد. بر اساس این یافتهها، عامل اصلی در اثرگذار بودن رسانههای اجتماعی بر هویت قومی، متغیرهای واسط یا عوامل اجتماعی و محیطی است. در صورتی که طلاب ادراک بالایی از برجستگیهای قومی فرهنگی، انگیزههای قومی سیاسی، ظرفیت اقدام قومی سیاسی، و فرصتها و هزینههای قومی داشته باشند، رسانههای اجتماعی میتوانند به مثابه یک ابزار، هویت قومی آنها را تحت تاثیر قرار دهند و تقویت کنند؛ اما در صورتی که آنها در برابر مباحث اجتماعی و سیاسی یاد شده خنثی باشند، استفاده بیشتر از رسانههای اجتماعی، تاثیری بر هویت قومی آنها ندارد؛ چراکه در چنین شرایطی، کاربران در برابر محتواهای قومی قرار نخواهند گرفت و لذا هویت قومی آنها نیز دچار نوسان نخواهد شد.
خلاصه ماشینی:
com Received: 2020/10/26 – Accepted: 2021/02/25 Abstract This study seeks to investigate the impact of social media on the ethnic identity of Turkish and Kurdish students in Qom Seminary.
An Analysis of the Concept of Social Responsibility with an Islamic Approach with an Emphasis on the Views of Ayatollah Mesbah Seyed Hussain Sharafuddin / Associate Professor Department of Sociology IKI sharaf@qabas.
Table of Contents A Review of the Quranic Family Based on Nature from the Perspective of al-Mizan Commentary 7 Sadegh Golestani An Analysis of the Concept of Social Responsibility with an Islamic Approach with an Emphasis on the Views of Ayatollah Mesbah 21 Seyed Hussain Sharafuddin / Seyed Ali Hussainizadeh / Iman Ebrahimi An Analysis of the Role of Foundations in the Production of Religious Science 39 Seyed Mahmoud Nabaviyan / Mohammad Fouladi / Fereshteh Noor Alizadeh Transtheoretical Analysis of the Erving Goffman's Theatrical Theory 59 Ali Ghovati Sefidsangi / Seyed Javad Hussaini / Mojgan Pirak / Hamid Mir A'laei Amine An Analysis of the Discourse Semiotics of the Woman in the Chador in Iranian Cinema (A Case Study, the film Wednesday, Ordibehesht 19) 81 Parisa Rad / Rafiuddin Ismaili The Impact of Social Media on the Ethnic Identity of Turkish and Kurdish Students in Qom Seminary 101 Nazanin Malekian / Ani Mirzakhanian / Masoud Kayhan In the Name of Allah Proprietor: Imam Khomeini Educational and Research Institute Editior in Chief: Hamid Pārsaniyā Editor: Syyed Hosein Sharaf-Al-din Editorial Board: ( Nasrallah Aqajani: Assistant Professor, Bagher al-Olum University ( Hamid Parsāniyā: Assistant Professor, Tehran University ( GholamReda Jamshidiha: Associate Professor, Tehran University ( Mahmud Rajabi: Professor, IKI ( Syyed Hosein Sharaf al-din: Associate Professor, IKI ( Hosein Kachoiyan: Associate Professor, Tehran University ( Akbar Mirsepah: Assistant Professor, IKI ( Shams allah Mariji: Assistant Professor, Bagher al-Olum University ________________________________________________ Address: IKI Jomhori Eslami Blvd Amin Blvd, Qum, Iran PO Box: 37185-186 Tel: +9825-32113480 Fax: +9825-32934483 www.