چکیده:
برای هر محقق و پژوهشگر تاریخ کربلا، این مسئله درخور تامل و مهم است که بداند نام این سرزمین، از کی موضوع سخن مردم واقع شد و از چه تاریخ و بر اثر چه رویدادی، منطقة کربلا در یادکرد مورخان و کتابها و نوشته های ایشان جایگاه یافت و در گذر تاریخ، چه حوادثی باعث شد که این قطعه خاص و نورانی از کرة خاکی، پیوسته در ذهنها و نوشته ها زنده بماند و به فراموشی سپرده نشود. طبق این تحقیق، که خواهید خواند، کربلا در دو دورة پیش از فتوحات و پس از فتوحات، منطقهای آبادان و مورد توجه بوده است؛ اما ذکر تاریخی و کتابی آن، به حوادثی چون ورود خالد بن ولید در سال دوازدهم هجرت به کربلا در راه فتح حیره، فتح کربلا به دست خالد بن عرفطه، عبور
امیر مومنان علیه السلام از آن منطقه در راه صفین و در نهایت، حرکت امام حسین علیه السلام و اهل بیتش به سوی کوفه و محاصره شدن آنها در کربلا و واقعه شهادت آن حضرت و یارانش و به اسارت رفتن فرزندان و زنانش بر میگردد.
لأی باحث ومحقق فی تاریخ کربلاء، هذه المسئلة تستحق التفکیر والتأمل لأن یعلم من أی زمن إسم هذه الأرض، کان موضوع خطاب الناس. ومن أی تاریخ وبأی حدث، أصبحت منطقة کربلاء بارزة فی مذکرات المؤرخین وکتبهم وکتاباتهم. وما حدث فی مجری التاریخ لأن یکون هذه القطعة الخاصة و المضیئة من الکرة الأرضیة مستمرة باستمرار فی العقول والکتابات ولا تنسی.
وفقا لهذا البحث الذی بین یدیک کانت کربلاء مخصبة ومهمة منذ القدم خاصة قبل الفتح الاسلامی و بعد الفتح الإسلامی؛ ولکن ذکرها التاریخیة تعود الی أحداث مثل وصول خالد بن الولید فی السنة الثانیة عشرة من الهجرة إلی کربلاء فی طریق فتح حیره، فتحکربلاء لخالد بن عرفطة ومرور أمیر المؤمنین علیه الاسلام عبر تلک المنطقة فی الطریق إلی صفین و فی الآخر حرکة الإمام الحسین علیه السلام وعائلته إلی الکوفة وحصارهم فی کربلاء واستشهاد الإمام الحسین وأصحابه وحصار أطفاله وزوجاته.
For any researcher of Karbala’s history, it is important to find where the name of the land comes from and since when and by what event, the Karbala region has been in historians’ minds and inserted in their books and writings; and in the course of history, what has caused this particular and enlightening piece of the globe to stay alive in the minds and writings and not be forgotten. According to this study, Karbala was an important green area in pre-conquest and post-conquest periods, but its historical and biblical references were due to some events such as the entry of Khālid ibn al-Walīd to Karbala on the way to conquer of Hīra in the 12th AH, the conquest of Karbala by Khālid ibn Arafateh, the passing of the Commander of the Faithful on the way to Saffin, and finally, the journey of Imām Ḥussein and his family to Kūfa, being sieged in Karbala, and the martyrdom of the Imām, his companions, children, and wives.
خلاصه ماشینی:
طبق اين تحقيق، که خواهيد خواند، کربلا در دو دورة پيش از فتوحات و پس از فتوحات، منطقهاي آبادان و مورد توجه بوده است؛ اما ذکر تاريخي و کتابي آن، به حوادثي چون ورود خالد بن وليد در سال دوازدهم هجرت به کربلا در راه فتح حيره، فتح کربلا به دست خالد بن عرفطه، عبور امير مؤمنان7 از آن منطقه در راه صفين و در نهايت، حرکت امام حسين7 و اهل بيتش به سوي کوفه و محاصره شدن آنها در کربلا و واقعه شهادت آن حضرت و يارانش و به اسارت رفتن فرزندان و زنانش بر میگردد.
اينجا بود که نامهاي از ابوبکر به دست وي رسيد با اين فرمان که مثني بن حارثه را با نيمي از مسلمانان بر عراق بگمار و خود با نيمي ديگر به پشتيباني لشکر شام به آن سرزمين بشتاب.
سال 61 هجري نيز براي بار دوم به کربلا رفت؛ اما اين بار نه براي فتح اين ناحيه، که براي رويارويي با حسين بن علي8 در مقدمة لشکر عمر بن سعد و سالها قبل از آن حادثه، امير مؤمنان7 خبر اين ورود را به يارانش داده بود.
راه طولاني بين کربلا و مدينه و روزهايي که بايد بگذرد تا خبر حادثه کربلا به مدينه برسد و وقتي که بايد صَرف طي اين مسير بشود، همه گوياي عدم چنين امري است؛ مگر اينکه گفته شود جابر نزديکيهاي کربلا ساکن بوده و توانسته است پس از آگاهي از شهادت ابيعبدالله7 خود را به آنجا برساند.