چکیده:
ابنتیمیه تأویل مصطلح را بدعت و تأویل صفات خبری را تحریف اسماء و صفات الهی میداند. اولین دلیل او، سیره سلف در پذیرفتن صفات خبری بهمعنای ظاهری آن و پرهیز و منع از تأویل است؛ در حالیکه برخی از سلف، صفات خبری را تأویل کردهاند. وی دلیل دوم را ناتمام بودن دلایل متکلمین در زمینه تأویل دانسته است. متکلمین دلایل نقلی را ظنی و حکم عقل را قطعی میدانند؛ اما ابنتیمیه ظنی بودن دلیل لفظی در برابر دلیل عقلی را نمیپذیرد؛ از نظر او، دلایل یا قطعی و یا ظنی هستند و در صورت قطعی بودن، با هم تعارض نخواهند داشت و اگر یکی ظنی باشد و دیگری قطعی، دلیل قطعی مقدم و اگر هر دو ظنی باشند، با توجه به مرجحات عمل میشود؛ در حالیکه نزاعی در تقدم قطعی بر ظنی نیست؛ بلکه نزاع، قطعی دانستن دلیل عقلی است که ابنتیمیه بهخاطر حجت ندانستن برهانهای عقلی، دلیل عقلی را قطعی نمیداند و به عقل اجازه قضاوت درباره نصوص صفات خبری را نمیدهد.
Ibn Taymiyyah maintain that the common "construction" is unorthodox and we can not explicate the names and attributes of Allah, mentioning in the Holy Quran. He argue that the Salaf followed this method and did not construe these names and attributes of God, neither can we. But, some other Salaf interpreted these names. The second reason mentioned by Ibn Taymiyyah is that the theologians must not prefer the literal meaning over the reasonal meaning. Sine he believes that reason can not rule over the literal meaning of the text. In his view, if the text or the reason is certain, we must act according to it and we can not do without of anyone. And also, if they are not certain we have no right to prefer reason over the literal meaning. According to Ibn Taymiyyah, logical reasoning cannot rule over the lexical meaning. Therefore, the reason can not judge and interpret the Quranic texts and we must accept the literal meaning of religious text without and interpretation.