چکیده:
منتقدان بومگرا فرهنگ حاکم بر جامعه را یکی از عوامل اصلی بحران زیستمحیطی میدانند و یکی از اهدافشان اصلاح فرهنگ و نگرش غالب است. نظام آموزشی و کتابهای درسی از عوامل اصلی فرهنگسازی هستند. در این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و متنکاوی به بررسی تطبیقی کتابهای درسی فارسی و العربیّة لغتی دبستانهای ایران و امارات متّحدۀ عربی پرداخته، دغدغههای زیستمحیطی را در آنها بررسی کرده و به ارزیابی راهکارهای ارائهشده برای ایجاد حسّ احترام در کودکان نسبت به طبیعت پرداختهایم. یافتهها حاکی از آن است که موضوعاتی همچون اهمّیّت محیط زیست، بحران آب، آلودگی هوا، بازیافت زباله، حفاظت از گونهها، درختکاری و اقدامات عملی دولتها در کتابهای العربیّة لغتی بیشتر منعکس شده است. مؤلّفان این کتابها در4/45 درصد دروس به گونهای آشکار یا ضمنی به بازنمایی موضوعات زیستمحیطی پرداختهاند و در فارسی تنها در 15درصد دروس این دغدغهها منعکس شده است. به نظر میرسد جغرافیای امارات و حمایت دولت از منابع زیستمحیطی سبب همنوایی نظام آموزشی با برنامهها و اهداف دولتی شده است؛ امّا در ایران با وجود تنوّع زیستی و بحرانهای زیستمحیطی، مؤلّفان کتب فارسی بیشتر از ظرفیّتهای زبانی برای ساخت تصاویر و ایماژهای ادبی با محوریّت طبیعت بهره بردهاند و مسائل محوری زیستمحیطی به کتابهای علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی منتقل شده است.
Literary critics in ecocriticism field consider the prevailing culture as one of the main cause of the environmental crisis ,therefore they try to correct the cultural attitudes. Since the educational system and textbooks are the main factors in culture developing, in this paper by a qualitative content analysis method , Persian Khandari and Al-Arabia Loghati textbooks of Iran’s and UAE’s primary schools have been comparatively studied.We examined environmental concerns in this texts and finally evaluated the strategies offered to internalize respect for nature in children. Achivementes show that issues such as the importance of the environment, water crisis, air pollution, waste recycling, species protection, planting, and practical government policies are more reflected in Al-Arabiya Loghati books. The authors of these books, explicitly or implicitly represent environmental issues in 45.4% of the courses, in Farsi books, these concerns are reflected in only 15% of the courses. It seems that the UAE's geographical location and government supports for environmental resources protecting have brought the education system in a line with the government's goals; While in Iran, despite biodiversity and various environmental crises, the authors of Farsi books have used more of their linguistic capacities to create literary images focused on nature. In fact the pivotal environmental issues have been addressed in the experimental science and social education textbooks.