چکیده:
هدف از این تحقیق، شناخت دلایل فعالیت روزنامه نگاران در رسانه های اجتماعی (فیسبوک و توییتر) است. تحقیق حاضر از لحاظ دسته بندی بر مبنای هدف، تحقیقی کاربردی است و به لحاظ دسته بندی بر مبنای نحوه گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی تلقی می شود. جامعه آماری عبارت است از روزنامه نگاران شاغل در تهران که در رسانه های اجتماعی توییتر و فیسبوک عضویت دارند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی است. به این صورت که یک پرسشنامه باز و یک پرسشنامه بسته با طیف لیکرت با مشارکت اساتید راهنما و مشاور و گروهی از خبرگان روزنامه نگار تهیه شد. لینک این دو پرسشنامه برای روزنامه نگاران فعال در فیسبوک و توییتر به صورت آنلاین ارسال و از آنها خواسته شد تا همکاران خود را معرفی کنند. در نهایت 281 پرسشنامه قابل قبول مبنای تحقیق قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که توییتر بیش از دو برابر فیسبوک نیازهای شناختی را برآورده میکند. فیسبوک نیز بیش از دو برابر توییتر نیازهای اجتماعی روزنامه نگاران را تامین میکند. در مورد نیازهای فردی هر دو پلتفورم تقریبا به یک میزان این دسته از نیازها را تامین کردهاند. در فیسبوک وضعیت مردان و زنان در زمینه نیازهای شناختی مشابه است. در مورد نیازهای اجتماعی زنان، دو برابر مردان از فیسبوک برای تامین نیازهای اجتماعی خود استفاده میکنند.
The purpose of this study is to identify the reasons of journalist’s activities on social media (Facebook and Twitter). The present research is an applied one, in terms of purpose-based classification and is considered a descriptive research in terms of research based on how data is collected. The method of this research is descriptive due to its nature. The statistical population consists of journalists working in Tehran who are members of the social media Twitter and Facebook. The sampling method is targeted and snowball. In this way, an open questionnaire and a closed questionnaire with Likert scale were prepared with the participation of supervisors and consultants and a group of journalistic experts. The links to the two questionnaires were posted online to active journalists on Facebook and Twitter, and they were asked to introduce their colleagues. Finally, 281 acceptable questionnaires were collected as the basis of the research. The findings show that Twitter covers cognitive needs more than twice as often as Facebook. On the other hand, Facebook cover the social needs of journalists more than doubles of Twitter. In terms of individual needs, both platforms meet almost equally of these needs. On the Facebook platform, the situation of men and women in terms of cognitive needs is almost the same. In terms of social needs, women use Facebook almost twice as much as men to cover their social needs.
خلاصه ماشینی:
تحقيقات نشان داده است که از هر ده روزنامه نگار آمريکايي هشت نفر به طور روزانه از رسانه هاي اجتماعي استفاده مي کنند (٢٠١٨ ,Weaver &Willnat ) و بسته به متغيرهاي مختلف روزنامه نگاران کشورهاي مختلف کمتر و بيشتر به اين رسانه ها رو آورده اند.
اما اين مقاله به دنبال پاسخ به اين پرسش است که انگيزه هاي حضور روزنامه نگاران در فيس بوک و توييتر چيست ؟ شناخت رسانه هاي اجتماعي رسانه هاي اجتماعي بسيار متنوع هستند و ابعاد آنها بدون مرز به نظر مي رسد؛ اما ويژگي هاي مشترکي دارند: گفت وگو: ديگر ارتباطات يک سويه نيست و به سوي مخاطب منفعل منتشر نمي شود.
مهمترين نتايج حاصل از اين تحقيق عبارت اند از: بيشترين عضويت در فيس بوک متعلق به روزنامه نگاران ، اما بيشترين استفاده از کارکردهاي خبري ، با توجه به ارتقاي سطح تحصيلات ، از شبکه هاي توييتر و گوگل پلاس در رسانه هاي ديگر بوده است .
توزيع فراواني انگيزه هاي استفاده روزنامه نگاران از فيس بوک و توييتر براي نيازهاي اجتماعي (به تصویر صفحه رجوع شود) ٢٠ ادامه جدول ٣ (به تصویر صفحه رجوع شود) همه مواردي که به نيازهاي ارتباطي و اجتماعي پاسخگويان مربوط مي شود در جدول شماره ٣ بيان شده اند که همچون انگيزه هاي شناختي ٨ مورد هستند.
همانطور که جدول نشان مي دهد انگيزه هاي ارتباطي و اجتماعي روزنامه نگاران براي استفاده از فيس بوک تقريبا دو برابر توييتر است .
بالاترين فراواني در اين دسته از انگيزه ها در هر دو پلتفورم مربوط به «بازنشر مطالب خود در رسانه هاي اجتماعي براي گرفتن نظر مخاطب » است که در فيس بوک ٣٩ مورد و در توييتر ٤٥ مورد بود.