چکیده:
یکی از مهمترین تحولات صنعت تلویزیون، همگرایی روزافزون آن با اینترنت و رسانههای اجتماعی و ظهور تلویزیون جاری (Streaming TV)، ویدئوی درخواستی (VOD) و تلویزیون مبتنی بر پروتکل اینترنت (IPTV) است. اما ویژگی مهم تلویزیون اینستاگرامی یعنی امکان به اشتراک گذاری ویدئوهای کاربر-تولید (UGC)، آن را بیشتر به یک سرویس اشتراک ویدئو و رقیب یوتیوب تبدیل ساخته است که سعی کرده با پشتیبانی از ویدئوهای عمودی، ظرفیت جدیدی برای مصرف آنلاین ویدئو ایجاد کند و تاثیرگذاری خاص خود را در صنعت استریم داشته باشد. این مقاله با هدف بررسی بیشتر خدمات پخش زنده (Live) و تلویزیون (IGTV) در رسانه اجتماعی اینستاگرام، به مثابه نوعی تلویزیون اینترنتی به دنبال آن است تا این دو قابلیت را در همگرایی با اینستاگرام تشریح کند. همچنین از آنجا که ویدئوها، لایوهای اینستاگرامی و گفت وگوهای شکل گرفته اطراف آن، بویژه پس از همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان، به بخش مهمی از کنشگری افراد و گروههای مختلف در جامعة ایرانی تبدیل شده است، توجه به این قابلیتها در اینستاگرام که مهمترین رسانه اجتماعی فیلتر نشده در کشور ماست، امکان برخورداری از بستر رسانهای آزاد، متکثر و چند موضوعی را فراهم کرده است.
One of the most important developments in the television industry is its increasing convergence with the Internet, social media, the advent of streaming television, video on demand (VOD) , and Internet Protocol-based television (IPTV). But an important feature of Instagram TV, the ability to share user-generated videos (UGCs) , has made it more of a video sharing service and a rival to YouTube, which has tried to create new capacity for online video consumption by supporting vertical videos & have their own specialty in the streaming industry. This article aims to further explore Live and IGTV services on Instagram social media, as a kind of Internet TV, to explain these two capabilities in convergence with Instagram. Also, as videos, Instagram Live and the conversations that have formed around it, especially after the Pandemic of the Corona Virus in the world, have become an important part of the activities of various individuals and groups in Iranian society, paying attention to these features on Instagram is the most important Unfiltered social media in our country has made it possible to have a free, pluralistic and multi-thematic media platform.
خلاصه ماشینی:
اما ويژگي مهم تلويزيون اينستاگرامي يعني امکان به اشتراک گذاري ويدئوهاي کاربر-توليد (UGC)، آن را بيشتر به يک سرويس اشتراک ويدئو و رقيب يوتيوب تبديل ساخته است که سعي کرده با پشتيباني از ويدئوهاي عمودي ، ظرفيت جديدي براي مصرف آنلاين ويدئو ايجاد کند و تأثيرگذاري خاص خود را در صنعت استريم داشته باشد.
IPTV فرصتي براي انتشار محتواي ديجيتال به صورت هدفمند است و اين سرويس معمولا با سرويس هاي ديگري مانند ويدئوي درخواستي (VOD٢)، تلفن اينترنتي و اينترنت پرسرعت در قالب يک بسته به مشترکان ارائه مي شود.
برخي از سرويس هاي قابل ارائه در اين دسته که از نظر مخاطبان و همچنين توليدکنندگان برنامه داراي جذابيت است عبارت اند از: انتخاب فيلم و برنامه مورد علاقه و تماشاي آن در هر زمان ، انتخاب زيرنويس و يا دوبله فيلم ، راهنماي الکترونيکي برنامه ها، رأي گيري و نظرسنجي آنلاين از مخاطبان ، سفارشي سازي اطلاعات دريافتي براي هر مخاطب بر حسب نوع علاقه فرد، انواع بازي ها و سرگرمي هاي آنلاي، توانايي انتخاب بين زواياي متفاوت دوربين از جانب بيننده ، استفاده از اينترنت ٩٦ براي دريافت به روزرساني ها و جست وجو در فضاي وب ، انجام دادن عمليات بانکي و امور پرداخت از طريق درگاه هاي ديجيتال ، نظارت والدين بر محتواي ارائه شده به کودکان و بسياري از خدمات متنوع ديگر.
در سال ٢٠١٧ يوتيوب ، YoTu ube TV را راه اندازي کرد که يک سرويس پخش است و به کاربران امکان مي دهد برنامه هاي تلويزيوني زنده را از کانال هاي کابلي يا شبکه ماهواره اي مشاهده و نمايش ها را در هر مکان و هر زمان ضبط کنند.