چکیده:
مدیریت دانش شیوة جدید تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری، شیوهای به منظور بهره وری، بهبود عملکرد و کاهش هزینه هاست. هلدینگ ها به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی جوامع از معیارهای اصلی توسعه در هر کشور محسوب می شوند. هدف ما در این بررسی تاثیر و اولویت بندی ابعاد مدیریت دانش بر اجرای موفق تجارت الکترونیک در صنعت ارتباطات (مطالعه موردی: هلدینگ فناپ) بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان هلدینگ فناپ در حوزههای صف و ستادی تشکیل شده است؛ که تعداد آنها در حدود 3000 نفر می باشد. در این تحقیق برای تعیین اندازه نمونه آماری از جدول مورگان استفاده می شود که با توجه به حجم جامعه آماری تعداد نمونه آماری 341 نفر برآورد گردید. مدل ارائه شده دارای پنج فرضیه می باشد. فرضیات توسط مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل Lisrel و SPSS مورد بررسی قرار گرفتند. در این میان تمامی فرضیه ها تایید شدند. نتایج نشان دهنده تاثیر معنی دار کسب دانش، ایجاد دانش، ذخیره سازی دانش، توزیع دانش و نگهداری دانش بر اجرای موفق تجارت الکترونیک در هلدینگ فناپ بود.
Knowledge management is a new way of thinking about organization and sharing intellectual resources, a way to be productive, improve performance and reduce costs. Holdings as one of the main infrastructures of societies are considered as the main criteria of development in any country. Our aim in this study was to influence and prioritize the dimensions of knowledge management on the successful implementation of e-commerce in the communications industry (Case study: Fenap Holding). The statistical population of this research consists of all employees of Fenap Holding in the fields of queuing and headquarters. Their number is about 3000 people. In this study, Morgan table is used to determine the size of the statistical sample, which according to the size of the statistical population, the number of statistical samples was estimated to be 341 people. The proposed model has five hypotheses. The hypotheses were tested by structural equation modeling and Lisrel and SPSS software. In the meantime, all the hypotheses were confirmed. The results showed a significant effect of knowledge acquisition, knowledge creation, knowledge storage, knowledge distribution and knowledge retention on the successful implementation of e-commerce in Fenap Holding.
خلاصه ماشینی:
مسئلهای که وجود دارد این است که آیا ابعاد مديريت دانش تاثیر مثبت و معنی داری بر اجراي موفق تجارت الكترونيك در هلدینگ فناپ دارد یا خیر؟ مبانی نظری تحقیق دانش در عصر متغیر و پیچیده کنونی، به سرعت در حال تبدیل شدن به مزیت رقابتی اصلی سازمان هاست و می تواند فرصت مناسبی برای سازمانی باشد که به خوبی آن را شناخته و مدیریت می کند و در عین حال تهدیدی جدی برای سازمانی قلمداد شود که تحولات محیط را نمی شناسد و یا نمی خواهد بشناسد(Segars,2017).
(به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل 2: مدل مفهومی تحقیق (منبع: پاتریک و همکاران،2016) روش شناسی پژوهش تحقیق حاضر که به بررسي تاثير و اولویت بندی ابعاد مديريت دانش بر اجراي موفق تجارت الكترونيك در صنعت ارتباطات(مطالعه موردی: هلدینگ فناپ) می پردازد و از نظر هدف کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات نیز این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است.
جدول 8 شاخصهاي برازندگي مدل اندازه گیری متغیر کسب دانش 19) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 20) 21) تحلیل عاملی تاییدی متغیر ایجاد دانش به منظور اطمينان از تناسب ساختار با دادههاي جمعآوري شده، ضرورت دارد تحليل عاملي تأييدي نيز با استفاده نرمافزار ليزرل انجام گردد.
جدول 13: شاخصهاي برازندگي مدل اندازه گیری متغیر نگهداری دانش 28) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 29) تحلیل عاملی تاییدی متغیر اجراي موفق تجارت الكترونيك: به منظور اطمينان از تناسب ساختار با دادههاي جمعآوري شده، ضرورت دارد تحليل عاملي تأييدي نيز با استفاده نرمافزار ليزرل انجام گردد.