خلاصه ماشینی:
"شیوههایی که در گذشته و حال برای آموزش هنر در سطوح مختلف تحصیلی،از سوی مسئولان ذیربط اتخاذ گردیده تا چه اندازه در جهت شناسایی و کشف استعدادها و پرورش آنها مؤثر و مفید بوده است؟چرا نباید در مدارس ما،از مقطع ابتدایی تا متوسطه،معیاری مدون و اصولی برای کشف افراد مستعد و هدایت آنان به سوی هدفی مشخص وجود داشته باشد؟ چه اشکالی دارد آموزش و پرورش،ارگانی را برای استعدادیابی،هدایت و مشاوره تحصیلی شناخت صحیح هنری،با استفاده از کارشناسان ورزیده و مجرب،راهاندازی کند؟تا کی باید شاهد به هدر رفتن سرمایههای انسانی این آب و خاک باشیم؟آیا بهتر نیست با صرف کمی وقت و توجه،به آیندهی آینده سازان خویش بیندیشیم و خیل عظیم جوان و نوجوان خود را که به دلیل عدم برنامهریزی اصولی،دچار سر درگمی و ندانم کاری شدهاند،از این ورطه رها سازیم؟ ما در قبال آیندگان مسؤولیم."