چکیده:
آنچه بخشی از تاریخ اسلام را دربرمی گیردء تصوف و اندیشههای صوفیانه است.
این مقوله که قدمتی بس طولانی داردء از تعالیم قرآن و سیرهی پیامبر و اصحاب او و
اقوال ائمه و اولیای دین سرچشمه میگیرد.
اگرچه پیدایش تصوف مربوط به سدههای نخستین هجری است. ء اما رواج و
گسترش آن در دورههای بعد صورت گرفته است. قرن سوم صوفیان برجستهای را
در خود پرورده است که دیدگاههای هریک در به وجود آمدن مکاتب و بنیادهای
فکری قرون بعد موثر بوده است.
ابومحمد سهل بن عبدالله تستری از علمای صوفیه در طبقهی ثانیه و از مشایخ
بزرگ قرن سوم هجری است. شالودهی طریقت وی بر ریاضت و مجاهدت نفس
استوار بود. او توبه را در هر لحظه واجب میدانست. وی صاحب آرا و اقوال فراوانی در زمینه ی تصوف است.
خلاصه ماشینی:
کليد واژه ها: اشارت ، صحبت ، صوفيه ، کرامت ، نفس ، ورع ١- استاد دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد کرج ، استاد راهنما ٢ - کارشناس ارشد، زبان و ادبيات فارسي فصلنامه ي تخصصي زبان و ادبيات فارسي 10 مقدمه عرفــان و تصوف يکي از گســترده ترين بخــش هاي ادبيات فارســي را به خود اختصاص داده است .
ابو محـمد ســهل بن عبدالله تســتري از علماي بزرگ اهل تصـوف و چهره هاي شــاخص و تأثير گذار قرن ســوم هجري است که شناخت مکتب و انديـشه هاي وي منجر به آشنايي با بخش هايي از اين مقوله مي شود.
هرچند که در ترجمه ي رساله ي قشيريه از زبان خود سهل نقل شده است که او پس ازبيست سال مداومت بر روزه هاي طولاني، سياحت را آغاز کرد.
بــه گفته ي خواجه عبدالله انصاري ذوالنون «امام در وقت خود و يگانه ي روزگار و اولين کســي بود که در اين طريق ، اشارت با عبارت آورد و از آن سخن گفت و آن را گسترش داد.
درباره ي ملاقات سهل با او گفته اند: «ســهل روزي فقط به قصد ملاقات نمودن او از منزل بيرون آمده بود تا آن زبان را که با آن چندان حديث روايت کرده است ببوسد.
(کشف المحجوب ، ص ٢٢٦) ٦- احمد بصري : او از جمله کساني بود که در صحبت سهل بوده و حکاياتي نيز از وي نقل کرده است .
» (ترجمه ي رساله ي قشيريه ، ص ٦١٥) 17 شـمـاره ٦، بـهـار ١٣٩٠ ٧- ابوعلي احمدبن محمد رودباري : اهل بغداد بود و در مصر اقامت مي کرد و در ســال ٣٢٠ وفات نموده است .