چکیده:
سهراب با توجه به پیشرفت های تکنولوژی در چند دهه اخیر و از خود بیگانگی انسان،دیدی عمیق نسبت به مسائل جهانی دارد .اشعارش بیانگر معضلات وتناقضات عجیب وغریب در جهان پیشرفته ی معاصر است . با ایجاد تقارن ، زمین و فرازمین،گذشته و حالرا چنان به تصویر کشیده است که در ذهن جستجوگر وتعالی طلبش، اهمیت با گذشته است .آن چنان، بیدار و همهجانبه، تعالیجوست که نیازی به اغراق ندارد زیرا از صافی تعقل جزیینگری می گذرد تا پیام خود را با شگفتی هرچه تمامتر ابراز نماید .ﺩﺭﻭﻥﮔﺮﺍﻳﻲ ﻭ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺩﺭ ﺩﺍﻣﻦ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺭﺍ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﺷﻌﺮ ﺍﻭ ﺩﺍﻧﺴﺖ؛ که ﻣﻠﻬﻢ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻋﺮﻓﺎﻥ ﻭ ﺭﻣﺎﻧﺘﻴﺴﻢ اندیشه ی اوست که درنهایت سیر به تعالی را انتظار می کشد. مسئله این است که آیا سهراب در سروده هایش ،بیشتر به مفید بودن اشعارش می اندیشد ،یا شگفتی انگیزی آن؟هدف سهراب (فرضیه)، ازبه کارگیری تصویرهای پیچیده ، برای خلق شگفتی ،تعالی ،القای عاطفی وهیجانات روحی است تا خود وخواننده را به ماورای دیگری سوق دهد . اهمیت موضوعبررسی شباهت تعالی گرایی چند جانبه ی سهراب با نظریه های ،لونگینوس1 ، بورگ2 و کانت 3می باشد .به معنی دقیق تر، سهراب به عشق عرفانی بی حدو مرز ،بدون شکل وقالب با عمقی اعجاب انگیز می اندیشد .
Concerning about the technological advances in the last decades and human alienation, Sohrab Sepehri has a deep viewpoint to the worldwide affairs. His poems reflect the problems and paradoxes in the modern world. While creating symmetry, he is portraying the Past and Present, Terrestrial and Extraterrestrial, in which the superiority is always given to the Past in his perfectionist mind. Sohrab is so awaken and multidimensional that to pursue sublimity he barely needs exaggeration. He surpasses the analytical reasoning clearance to express his message with supreme astonishment. Introversion and peacefulness in the lap of nature is one of the paramount in his poetry which are inspired by mysticism and romanticism in his thoughts which look up to sublimity. Problem: The question is whether Sohrab is looking for the usefulness in his poetry or astonishment? The hypothesis is that he is trying to use complicated images, to create astonishment, sublimity, mental and emotional induction in order to guide himself and his readers to another world and beyond. Significance of the Study is that the multidimensional sublimity in Sohrab is comparable to the ideas in Longinus, Burke and Kant. In other terms, Sohrab is pursuing an endless and non-conformist mystical love with an astonishing depth.
خلاصه ماشینی:
» (سهراب ،١٣٦٨: ٣٩٦) گريز سهراب به زندگي اساطيري و معنوي کهن و سخن حسرت آميز او نسبت به دوران کودکي ،در شعر " ماهيچ ،ماه نگاه " اوج مي گيرد و در بهشتي سير مي کند که فقط در حيطه ي انديشه دست يافتني است وبس .
»(سهراب ،٤٥١:١٣٦٨) ١-٢ رابطه تعالي وحيرت سپهري نيز تجلي حق را درعالم امکان با بيان " ابديت روي چپرها" توصيف مي کند و با اين نگاه صوفيانه است که خدا را نزديک به انسان و حاکم و جاري در طبيعت مي بيند: « و خدايي که در اين نزديکي است / لاي اين شب بوها ،پاي آن کاج بلند / روي آگاهي آب ،روي قانون گياه » (همان : ٢٢٧) در آثار کانت ،بورک و لونگينوس ،تأکيد فراواني وجود دارد که تعالي و شگفتي، غير از يک حالت و وضعيت متداول و معمولي و جنبه مفيد بودن است ، يعني يک هجوم ناگهاني يک شوک،يا يک انفجار و يا چيزي است که مرز هاي معمولي را مي شکند و خراب مي کند چنان که سهراب در سير جهان درون حيرت زده از مسافري سخن مي گويد که هنوز به مقصد نرسيده است و يک مجادله دروني را به تصوير ميکشد ومي گويد: «هنوز جنگل ، ابعاد بي شمار خودش را/نمي شناسد.