چکیده:
هدف: ارائۀ الگوی نقشآفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایرانروششناسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش کیفی و کمّی میباشد. گردآوری دادهها جهت طراحی مولفهها در روش دلفی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته به روش اسنادی صورت گرفت. ضریب روایی کیفی محتوای پرسشنامه بالاتر از 99/0 و شاخص روایی محتوای بالاتر از79/0 میباشد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 971/0 سنجیده شد. نمونهگیری جامعۀ آماری براساس فرمول کوکران از میان 644 نفر از کتابداران، 241 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و درنهایت 240 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند. یافتهها: در روش کیفی دلفی طی دو مرحله فراوانی تجمعی پاسخهای زیاد و بسیارزیاد سوالات بیشتر از 70% بوده و ضریب کندال نیز تفاوت چندانی را نشان نداد و هر 39 سوال مورد تایید خبرگان قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که گویهها در7 عامل با بارهای عاملی به ترتیب ایدههایاطلافرینی (89/0)، اطلاعاتگزیده (84/0)، تولید مجدد اطلاعات (83/0)، پشتیبانی از اطلاعات (82/0)، پردازش اطلاعات (81/0)، آموزش اطلافرینی (77/0) با بیشترین نقش و ماهیت اطلاعات (65/0) با کمترین میزان اهمیت بارگذاری شد. اصالت اثر: اثر حاضر از نخستینهایی است که از مهارتهای سنتی کتابداری گذشته و از طریق پرداختن به روشهای اطلافرینی، جنبۀ جدیدی از کتابداری را در راستای آگاهسازی جامعه کتابداران به حیطهی تواناییهای خود بر مبنای مشاغل اطلاعاتی در میان کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران بررسی نموده تا با ارائۀ الگوی نقشآفرینی کتابداران در اطلافرینی کاربران کتابخانهها بتواند کارآفرینی اطلاعاتی و اشتغالزایی از طریق اطلاعات و تولید ثروت را به کمک کتابداران در بین کاربران کتابخانهها اجرایی و نهادینه نماید.
Objective: Presenting a model regarding librarian' role in infopreneurship by users of Iran government universities central libraries Methodology: applied research is done in the analytical - descriptive method which consists of documentary and is a combination of methods. a questionnaire was used to collect data from the documents and to collect the data from the researcher's questionnaire. The content validity coefficient of the questionnaire content is higher than 0.99 and content validity index is higher than 0.79. reliability was also measured on the alpha 's alpha coefficient at 0/971. statistical population sampling as simple random And 240 librarians completed questionnaires.Findings: in the method of delphi qualitative in two phases, the cumulative frequency of responses, many questions has been more than 70 % . and the coefficient of Kendall showed no significant difference in two stages , exploratory factor analysis showed that queries in seven factors with operating loads respectively , Infopreneurship ideas (0.89) , respectively , Selected information (0.84), information reuse (0.83) , information processing (0.82) , information processing (0.81), Infopreneurship training (0.77) , the highest role and nature of information (0.65) have the lowest importance uploaded.Originality of work: The present work is one of the first has passed on the librarianship traditional skills and by infopreneurship methods, Introduces a new aspect of librarianship to inform the community of librarians your abilities, based on other intelligence jobs among librarians until with presenting a model regarding librarian' role in infopreneurship by users' libraries can Institutionalized information entrepreneurship .
خلاصه ماشینی:
در کل بيشتر پيشينه هاي پژوهشي خارج از ايران ، معطوف به جنبه آموزشي اطلافريني شده اند و اين در حالي است که پژوهش هاي داخلي بيشتر به ارائۀ مدل در بخش هاي مختلف اطلافريني پرداخته اند و اما پژوهش حاضر با پيش فرض شناخت و نهادينه کردن اطلافريني و آموخته شدن کتابداران سعي دارد از طريق روش هاي اطلافريني، عامل هاي اکتشافي را تحليل نمايد و به کمک اين عامل ها دست به ارائۀ مدل عامل تأييدي زده تا کتابداران بتوانند با پياده سازي آن در ميان کاربران جهت آشنايي با روش هاي کارآفريني اطلاعاتي نقش آفريني نموده و استقلال شغلي و درآمدزايي را اجرايي و نهادينه نمايند.
يافته هاي پژوهش در پاسخ گويي به سؤال پژوهش که »ارائۀ الگوي نقش آفريني کتابداران در اطلافريني کاربران کتابخانه هاي مرکزي دانشگاه هاي دولتي ايران « ميباشد ميتوان چنين اعلام کرد که : پيش از ارائۀ الگو، روش دلفي نشان داد که ٣٩ گويه در ٦ مؤلفۀ اطلاعات موجود، اطلاعات شخصيشده ، سرعت بخشيدن به جريان اطلاعات ، دسترسي آسان به اطلاعات ، توليد مجدد اطلاعات ، و ابعاد آموزشي اطلافريني مورد وفاق صاحب نظران بوده ، در نتيجه ٣٩ سؤال تحت مؤلفه هاي فوق در تحليل اکتشافي جهت تعيين عامل ها در ميان حجم نمونه يعني ٢٤٠ کتابدار کتابخانه هاي مرکزي دانشگاه هاي دولتي ايران مورد بررسي قرارگرفت ودر نهايت پس از پاسخگويي ٣٩ متغير وارد مدل شد.