چکیده:
انقلاب کبیر فرانسه(1789م)پیامدهای بسیاری در زمینههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشت، پیامدهایی که تا آن زمان جوامع انسانی و اروپا به خود ندیده بود. پیامدهایی که جامعه بشری تا کنون مدیون و مرهون بسیاری از آنهاست و خواهد بود! ازجمله اثربخشترین این نتایج؛ پایان تسلط نظام فئودالیته و روی کارآمدن نظام بورژوازی، مدرنیته و تشکیل «ملت» در فرانسه و سپس اروپا و جهان بود. به عبارت دیگر این انقلاب، سرآغازی بود برای پایان دادن به نظام فئودالیته و قدرتگیری نظام بورژوازی در جهان. انقلاب فرانسه دوران تازهای را در اروپا و جهان رقم زد به گونهای که این زمان را آغازی شد برای تاریخ معاصر اروپا و جهان. از پیامدهای اساسی و مبنایی این انقلاب یکی قدرتگیری طبقه بورژوازی بود، که مناسبات تازهای را در جهان رقم زد. دیگر اینکه مردم و اقوام مختلف فرانسه، برای اولین بار در جهان به شکل عملی به واژه ی «ملت» و ملی معنا بخشیدند! به عبارت دیگر اینکه تا این زمان، واژهی ملت-naion – به صورت غیر تئوریک وجود نداشت! پیامد اساسی دیگر: شکست مناسبات فئودالیته در اروپا، همچنین آغاز شکست کلیسا، پاپ و در نهایت امپراتوری مقدس روم و ژرمن بود. از این زمان اروپا و به دنبال آن جهان وارد مناسبات سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی تازهای شدکه با مناسبات پیشین کاملاً و اساساً متفاوت بود. به استناد این دگرگونیهای متعدد و تغییرات اساسی بود که، زمان این انقلاب، آغاز تاریخ معاصر اروپا و جهان غرب قرارگرفت.
خلاصه ماشینی:
برخي نتايج انقلاب کبيرفرانسه (١٧٨٩م ) و اشتراکات آنها با انقلاب اسلامي ايران * عباسعلي رضوي پيرانشاهي عضوهيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي شوشتر چکيده انقلاب کبير فرانسه (١٧٨٩م )پيامدهاي بسياري در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به دنبال داشت ، پيامدهايي که تا آن زمان جوامع انساني و اروپا به خود نديده بود.
برخي نتايج و پيامدهاي انقلاب کبير فرانسه ـ تغيير رژيم سلطنتي به رژيم مشروطه سلطنتي و سپس رژيم جمهوري ـ اين انقلاب آغازي شد براي تاريخ معاصر اروپا ـ استفاده از دستاوردهاي فکري «عصر روشنگري» و راسيوناليزم و دوري جستن از خرافه پرستيهاي کليسايي ـ تغيير و دگرگوني در کليه ي شئون سياسي، اقتصادي و اجتماعي فرانسه ـ تضعيف قدرت کليسا و روحانيون و شاهان ـ محترم شمردن آزادي و افکار و مطبوعات ـ شکست مناسبات فئودالي و قدرت گيري طبقۀ نوپاي بورژوازي -شکست سلطنت و اينکه ديگر سلطنت يک موهبت الهي محسوب نميشد، بود [تا اين زمان سلطنت يک وديعه و موهبت الهي] ـ تغيير اساسي در سيستم اقتصادي، مالي، صنعت و تجارت مطرح شدن سوبسيد (يارانه )، براي اولين بار که به برخي صنايع (نظامي و غذائي) داده ميشد، يعني زماني که مردم در ٣٠ مه ١٧٩٣ م به مجلس کنوانسيون هجوم برده و خواهان محاکمه ي ژيروندن ها شدند، در همان جا نيز خواستار تعيين قيمت نان در سراسر فرانسه ، با يک نرخ ، يعني ٣ «سو» شدند و گفتند، ضرر و زيان آن به ما مربوط نيست و دولت اضافۀ آن را بايد از ثروتمندان بگيرد.