چکیده:
علاقه به طبیعت و استفاده از عناصر طبیعی در شعر به دورهی خاصی از زندگی و انسان حوزههای شعری – کلاسیک و نو- محدود نمیشود. شاعران با بهرهگیری از تخیل، عناصر بلاغی و صناعات ادبی کوشیدهاند تا با وامگیری از طبیعت، عناصر آن و ترکیبات جدیدی که خلق میکنند، به مفاهیم مورد نظرشان بپردازند. طبیعتگرایی شاعران به سه دسته: تقلیدی، توصیفی و تأویلی و تألیفی تقسیم میشود. رویکرد طبیعتگرایی در شعر کلاسیک با شعر نو تا حد زیادی متفاوت است. در شعر نیما و شعر نیمایی، تجلی طبیعت با خصوصیات متعددی از جمله: سنتشکنی، زبان جدید، جهانبینی ویژه، دوری از منظمالوحدگی شاعر، حضور عناصر بومی و محلی همراه بوده است. یکی از شاعرانی که در دوره معاصر با نگرش نیمایی و با زبان نو قدمایی به طبیعت و عناصر طبیعی به شکل نمادین (سمبولیسم) پرداخته است، شفیعی کدکنی (م.سرشک) است. در تحلیل اشعار شاعر هرچه از دفاتر اول شاعر سوی آثار جدیدتر وی گام برمیداریم، با توسعه زبانی و محتوایی غنیتر روبرو میشویم. بررسیها نشان داده است که شاعر از هجده عنصر طبیعت بیشتر از سایر عناصر استفاده کرده است. او برای بیان اندیشههای فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و انسانی محیط و روزگارش از واژهها و ترکیبات : باران، گل، بهار، باغ، ابر و باد با بیشترین بسامد عناصر بهره برده است.
Interest in nature and using natural elements in poems do not limit to special periods of life and humans in (modern and classical) areas of poetry. Using imagination and rhetorical and literary devices, poets attempt to address their desired concepts through nature, The naturalism of poets is divides into three categories: imitative, descriptive, and interpretative and synthetic. The naturalism approach is in classical poetry significantly different modern from poetry. In Nima Yooshij’s poems, the manifestation of nature was accompanied with different characteristics, including breaking with tradition, new language, special worldview, staying away from the unified order of poets, and presence of native and local elements. One of the poets who addressed the nature and natural elements through symbolism using Nima Yooshij’s view and modern language in the contemporary area is Shafiei Kadkani (M. Sereshk). In analyzing poems, as we move from early books of the poet toward his newer ones, we face more enriched language and conceptual developments. Studies showed that the poet used 18 natural elements more than others. He used terms and compounds, including rain, flower, spring, garden, cloud and wind with the highest frequency for expressing his individual, social, political, cultural and human thoughts relating to his environment and period.