چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش بازی درمانی خانواده محور بر مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری در دوره ابتدایی بود. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره ابتدایی دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مرکز مشاوره آرامان شهر تهران در سال 1396 بودند. نمونه پژوهش 32 نفر از آنان بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقهای با روش بازی درمانی خانواده محور آموزش دید. گروهها مقیاس مشکلات عاطفی-رفتاری راتر را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در همه مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش بازی درمانی خانواده محور باعث کاهش معنادار مشکلات پرخاشگری و بیشفعالی، اضطراب و افسردگی، ناسازگاری اجتماعی، رفتارهای ضداجتماعی و کمبود توجه کودکان با اختلال یادگیری شد (001/0P<). بنابراین روش بازی درمانی خانواده محور باعث کاهش مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری شد.
The aim of present research was determine the effectiveness of family centered play therapy on emotional-behavioral problems of children with learning disorder in primary school. This research was a semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The research population was primary school students with learning disorder referring to Ataman’s counseling center of Tehran city in 2017 year. The Research sample was 32 people of them which selected through purposive sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group educated 10 sessions of 45 minutes by family centered play therapy. Groups completed the Rutter’s emotional-behavioral problems scale in the pre-test and post-test stages. Data was analyzed with multivariate analysis of covariance (MANCOVA) method. The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in all emotional-behavioral problems of children. In the other words family centered play therapy method significantly led to decrease the problems of aggression and hyperactivity, anxiety and depression, social maladjustment, antisocial behaviors and attention shortage of children with learning disorder (P<0/001). Therefore family centered play therapy method led to decrease the emotional-behavioral problems of children with learning disorder.
خلاصه ماشینی:
Mundy, Canterford, Olds, Allen & Patton 8.
Rawson, Mitchell, Golden, Murdock & Haines 3.
Elbasan, Kocyigit, Soysal-Acar, Atalay & Gucuyener 4.
Hoshina, Horie, Giannopulu & Sugaya 6.
Mohan, Nayak, Thomas & Ravindran 9.
Ray, Armstrong, Balkin & Jayne 10.
کيافر، امين يزدي و کارشکي (١٣٩٣) ضمن پژوهشي با عنوان اثربخشي بازي درماني خانواده محور بر تعامل مادر-فرزند و ميزان پرخاشــگري کودکان پيش دبســتاني به اين نتيجه رسيدند که مداخله رابطه مثبت کلي مادر-فرزند را به طور معناداري افزايش و پرخاشگري و خرده مقياس هاي تعارض و وابستگي را به طور معناداري کاهش داد، اما خرده مقياس نزديکي تغيير معناداري نيافت .
در نتيجه پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشــي روش بازي درماني خانواده محور بر مشکلات عاطفي -رفتاري کودکان با اختلال يادگيري در دوره ابتدايي انجام شد.
در جدول ٢ نتايج تحليل کوواريانس چندمتغيري براي بررسي اثربخشي روش بازي درماني خانواده محور بر مشکلات عاطفي -رفتاري کودکان با اختلال يادگيري گزارش شده است .
در جدول ٣ نتايج تحليل کوواريانس تک متغيري در متن تحليل کوواريانس چندمتغيري براي بررسي اثربخشي روش بازي درماني خانواده محور بر هر يک از خرده مقياس هاي پرخاشــگري و بيش فعالي ، اضطراب و افسردگي ، ناسازگاري اجتماعي ، رفتارهاي ضداجتماعي و کمبود توجه در کودکان با اختلال يادگيري گزارش شده است .
بنابراين هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشــي روش بازي درماني خانواده محور بر مشکلات عاطفي -رفتاري کودکان با اختلال يادگيري در دوره ابتدايي بود.
در نتيجه روش بازي درماني خانواده محور باعث کاهش مشــکلات عاطفي -رفتــاري کودکان با اختلال يادگيري در دوره ابتدايي شــد.