چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر استرس، سازگاری زناشویی و بهزیستی اجتماعی در پرستاران انجام شد. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران متأهل بیمارستانهای شهید مفتح و پانزده خرداد شهر ورامین در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 50 پرستار بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای مهارتهای اجتماعی را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استرس (کوهن و همکاران، 1983)، پرسشنامه سازگاری زناشویی (اسپانیر، 1976) و خردهمقیاس بهزیستی اجتماعی (کییز و ماگیار-مو، 2003) استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری با کمک نرمافزار SPSS نسخه بیست و یک تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون از نظر استرس، سازگاری زناشویی و بهزیستی اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر، روش آموزش مهارتهای اجتماعی باعث کاهش استرس و افزایش سازگاری زناشویی و بهزیستی اجتماعی در پرستاران شد (05/0P<). بنابراین پیشنهاد میشود که درمانگران برای کاهش استرس و افزایش سازگاری زناشویی و بهزیستی اجتماعی از روش آموزش مهارتهای اجتماعی استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
Veeramachaneni, Slavish, Dietch, Kelly & Taylor 4.
Turston, Hardin, Kamody, Herbozo & Kaufman 5.
Lebois, Hertzog, Slavich, Barrett & Barsalou 6.
Ouyang, Zhou, Xiong, Wang & Redding 9.
براي مثال شکوهي يکتا، اکبري زردخانه ، علوي نژاد و سجادي انــاري (١٣٩٥) ضمن پژوهشــي به اين نتيجه رســيدند که آموزش مهارت هاي روانــي اجتماعي باعث کاهش اســترس شــغلي و روان شــناختي شــد.
Kim, Doh, Hong & Choi 7.
Kurtz, Mueser, Time, Corbera & Wexler 8.
Cote, Larose, Geofroy, Laurin, Vitaro, Tremblay & Ouellet-Morin تاثير آموزش مهارت هاي اجتماعي مبتني بر پردازش شــناختي بر افزايش افزايش بهزيســتي اجتماعي ، هيجاني و روان شناختي بود.
بحث و نتيجه گيري با توجه به اســترس زا بودن حرفه پرســتاري و مشکلات شــغلي و خانوادگي پرستاران ، اين پژوهش با هدف تعيين تاثير آموزش مهارت هاي اجتماعي بر استرس ، سازگاري زناشويي و بهزيستي اجتماعي در پرستاران انجام شد.
براي مثال شــکوهي يکتا و همکاران (١٣٩٥) ضمن پژوهشــي به اين نتيجه رســيدند که آموزش مهارت هاي رواني اجتماعي باعث کاهش اســترس شغلي و روانشناختي شد.
براي مثــال فتح اله زاده و همکاران (١٣٩٥) ضمن پژوهشــي به اين نتيجه رســيدند کــه آموزش مهارت هاي اجتماعي باعث افزايش ســازگاري شــد.
در پژوهشي ديگر سعادتي و همکاران (٢٠١٩) گزارش کردند که آموزش مهارت هاي زندگي باعث افزايش بهزيســتي رواني (هيجاني ، اجتماعي و روانشناختي ) شــد.
Testing the impact of a social skill training versus waiting list control group for the reduction of disruptive behaviors and stress among preschool children in child care: the study protocol for a cluster randomized trial.