چکیده:
چکیده سلامت مفهومی چندبعدی است و سازمان جهانی بهداشت نیز به چهار بعد جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی آن اشاره کرده است. سلامت اجتماعی در کنار سلامت جسمی و روانی یکی از ارکان تشکیلدهنده سلامت است. هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سلامت اجتماعی دبیران بر اساس متغیرهای باورهای فراشناختی و احساس تنهایی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مقطع متوسطه شهر آمل به تعداد 550 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 226 نفر و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (2004)، باورهای فراشناخت ولز و کارترایت- هاتون (2004) و احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا (1980) استفاده شده است. پایایی آنها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 75/0، 78/0 و 82/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار 22- SPSS بهره گرفته شد. نتایج نشان دادند که بین باورهای فراشناختی با سلامت اجتماعی دبیران رابطه مستقیمی وجود دارد؛ اما بین احساس تنهایی و سلامت اجتماعی رابطه معکوسی وجود دارد. همچنین باورهای فراشناختی توانست 3/16 درصد از تغییرات سلامت اجتماعی دبیران را پیشبینی نماید (05/0< sig)؛ اما احساس تنهایی قادر به پیشبینی سلامت اجتماعی دبیران نیست؛ بنابراین توصیه میشود جهت افزایش سلامت اجتماعی در دبیران کیفیت باورهای فراشناختی آنان را افزایش و از احساس تنهایی آنان جلوگیری نمود. واژههای کلیدی: سلامت اجتماعی، باورهای فراشناختی، احساس تنهایی
The purpose of this study was to predicting the social health of teachers based on the variables of metacognitive beliefs and loneliness. The research applied in terms of purpose and method was descriptive, correlational one. The statistical population consisted 550 of teachers of the Secondary School of Amol. The statistical sample was 226 participants that determined by the using Krejcy and Morgan table, and selected by stratified random sampling according to gender. The instrument for collecting data was three questionnaires of social health Keyes (2004), metacognitive beliefs Wells & Cartwright-Hatton (2004) and loneliness Russell, Peplau & Cutrona (1980). Their reliability was calculated to 0.75, 0.78 and 0.82 respectively by the use of Cronbach’s Alpha. Descriptive statistics and inferential statistics including Pearson correlation coefficient and multiple regressions were used to analyze the data in SPSS-22 software. The results indicated that there is a positive and significant correlation between social health and metacognitive beliefs. But there is a reverse relationship between loneliness and social health. Also, metacognitive beliefs were able to predict 16.3% of teachers' social health changes (p < 0.05). But feeling lonely cannot predict the social health of teachers. Therefore, it is recommended to increase the quality of their metacognitive beliefs and prevent their sense of loneliness in increasing teachers' social health.
خلاصه ماشینی:
بنابراين بـا توجـه بـه ماهيـت اجتماعـي زندگـي بشـر و چالش هايـي کـه ايـن امـر مي تواننـد بـه وجـود آورد، نمي تـوان از توجـه بـه جنبه هـاي اجتماعي سـلامت در کنار جنبه هـاي عيني ، عاطفي و روان شـناختي آن غافـل شـد (يزدان پنـاه و نيـک ورز، ١٣٩٤).
در واقع بـا انجام ايـن پژوهش مي توان به مسـئولان آموزش وپـرورش پيشـنهاد داد کـه در راسـتاي بهبـود سـلامت اجتماعي دبيـران چه اقدام هايـي انجام دهنـد تـا بـر اسـاس آن کميـت و کيفيـت پيامدهـا، بروندادهـا، نتايـج و پيش بينـي سـلامت اجتماعي مبتنـي بـر متغيرهـاي باورهـاي فراشـناختي و احسـاس تنهايـي دبيران مشـاهده و ارزيابي شـود.
جدول ١: نتايج ضريب همبستگي بين متغيرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بـا توجـه بـه جـدول ٢، ميزان معنـي داري اين آزمـون (٠٠٠٠=sig) کم تـر از ٠/٠٥ اسـت ، لذا با ٩٥ درصـد اطمينـان مي تـوان بيـان نمـود که بيـن سـلامت اجتماعـي و متغيرهـاي باورهاي فراشـناختي و احسـاس تنهايـي رابطـه وجـود دارد.
بحث و نتيجه گيري نتايـج حاصـل از يافته هـاي اين پژوهش نشـان داد که بين باورهاي فراشـناختي و سـلامت اجتماعي دبيـران رابطـه مثبـت و معنـاداري وجود دارد.