چکیده:
تکنولوژیها و رسانههای نوین ارتباطی دگرگونیهایی را در جامعه و تعاملات میان افراد ایجاد کرده است. با توجه به رشد روزافزون رسانههای نوین در جامعه، نیاز به سواد رسانهای بیش از پیش احساس میشود. بر اساس تعریف ارائه شده از سوی مرکز سواد رسانهای، چهار عنصر دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و تولید محصول رسانهای ضروری دانسته شده است. از آنجایی که شناخت ظرفیتها، ویژگیها و پیشبینی آینده رسانههای نوین به طور کامل مشخص نیست، بنابراین نظریاتی که در زمینه سواد رسانهای مطرح میشود به طور کامل پوششدهنده همه سطوح سواد رسانهای نمیباشد. چرا که اکثر این نظریات پیرامون سه عنصر اول میباشد. در این مقاله پس از بیان تعریف، تاریخچه و هدف سواد رسانهای به بررسی نظریاتی که درباره سواد رسانهای و همچنین نظریات مرتبط با آن از جمله کاشت، مارپیچ سکوت، یادگیری اجتماعی و... پرداخته میشود. بررسی ویژگی رسانههای نوین و تحولات فناوریهای ارتباطی بیانگر این مسئله میباشد که نظریههای فوق به تنهایی قادر به تبیین تمام سطوح سواد رسانهای نیست و نیازمند رویکردهای نظری جدیدی در حوزه تولید پیام رسانهای در این حوزه میباشیم.
New technologies and media have created transformations in society and interactions between individuals. the need for media literacy is more than ever, given the growing growth of new media in society. according to the definition provided by media literacy center, four elements of access, analysis, evaluation and production of media product have been considered. Since knowing the capacities, features and forecasting the future of new media is not fully understood, the theories in media literacy are not fully cover all levels of media literacy. Because most of these theories are around the first three elements. In this paper, after defining the definition, the history and purpose of media literacy, explores theories about media literacy as well as related theories including planting, silence of silence, social learning, and so on. The study of the feature of modern media and the evolution of communication technologies suggests that the aforementioned theories alone can not explain all levels of media literacy and require new theoretical approaches to the field of media messaging in this field..