چکیده:
در دانش فرهنگ و ارتباطات، یکی از پدیدههای مهم جهت کنکاش، مطالعه تفاوتها و تمایزهای فرهنگی است. این پدیده تا بدانجا اهمیت دارد که سبب شکلدهی به حوزهای مطالعاتی به نام «ارتباطات میانفرهنگی» شده است. در همین راستا، چند رویکرد هنجاری جدی در غرب تحت عنوان «چندفرهنگگرایی» یا «پلورالیسم فرهنگی» پدید آمده است. مسئله اصلی این پژوهش کشف موضع قرآن کریم بهعنوان منبع الهامبخش الهی نسبت به پدیده «تفاوتهای فرهنگی» است. درواقع، غرض از این مطالعه، استخراج الگوی تفاوتهای فرهنگی از منظر قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان است. در این جهت تلاش شده است که با ترکیب دو روش تفسیر موضوعی (در بخش جمعآوری) و نظریهپردازی دادهبنیاد (در بخش تحلیل) ضمن مطالعه کامل قرآن کریم و استخراج آیات مرتبط با مسئله و تدبر در آیات، الگوی قرآنی تفاوتهای فرهنگی ترسیم شود. مقوله محوری این الگو پدیده تفاوتهای فرهنگی است که شامل مصادیق تفاوت زبان، تفاوت در مناسک و تفاوت در شرایع است و ضروری بودن و تکاملی بودن ازجمله ویژگیهای آن به شمار میرود. شرایط علی، زمینه، شرایط میانجی، راهبردهای کنش و کنش متقابل و پیامدها سایر مقولاتی است که در الگوی نهایی به آنها پرداخته شده است.
In culture and communication science, one of the major topics of discussion is cultural differences. The importance of this is such that it has led to the formation of a field of knowledge called “intercultural communication”. In this trend, some serious normative approaches have appeared in the west called “multiculturalism” or “cultural pluralism”. The main problem in this research is to discover the Quranic View as the main source of divine inspiration about “social differences”. Our main reference is Tafsir-al- Mizan of Allameh Tabatabaee. It has been attempted to combine the two methods of topic-based interpretation (in collecting data) and data-based theorization (in the field of analysis), and by having a complete review of the Quran and extracting related verses and meditating on them, depict the Quranic model of cultural differences. The basic portion of this model is cultural differences consisting of linguistic, ritual and religious practices, with necessity and progressiveness as their main features. Other portions of the model are: causal conditions, ground, mediatory conditions, action and reciprocal action, and consequences.