چکیده:
تحول دیجیتال، اساساً ماهیت کار، مرزهای سازمانی و مسئولیتهای رهبران کسبوکار را تغییر داده است. وجود رهبرانی که نیاز به تغییر دیجیتال، دامنه و جهت آن را برای کارکنان تصریح کنند و نقشه راه روشنی برای کارکنان خود فراهم آورند، ضرورتی انکارناپذیر است. یکی از الزامات اساسی درجهت تحقق اثربخشی رهبران دیجیتال، تعیین و تعریف مجموعهای از شایستگیها برای این نقش است. پژوهش حاضر کوشیده است با استفاده از روش فراترکیب، شایستگیهای رهبران دیجیتال را شناسایی و چارچوب مفهومی برای آن تبیین کند. جامعه پژوهش را پایگاههای داده و مجلات معتبر بینالمللی در این حوزه تشکیل داد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاکمدار، 40 نمونه براساس معیارهای ازقبلتعیینشده مربوط به سؤال ویژه پژوهش انتخاب شد. طی فرایند تحلیل، تفسیر و ترکیب یافتهها، چارچوب شایستگیهای رهبران دیجیتال با استخراج 8 بعد، 21 مقوله، 86 مفهوم (کدهای باز) و 259 ارجاع شکل گرفت. ابعاد شناساییشده عبارتند از: «هوش هیجانی، هوش اجتماعی، همنواسازی منابع فنی ـ اجتماعی، بینش رقابتی، رهبری یادگیری سازمانی و نوآوری، هوشمندی فنّاورانه، کاربرمحوری و بینش فرهنگی». یافتهها میتواند به متولیان سازمانی و پژوهشگران این حوزه کمک کند تا زوایای مختلف شایستگیهای رهبران دیجیتال را درک کنند و بستری برای پرورش و بهسازی آنها و تجهیزشان به شایستگیهای جدید فراهم سازند.
Digital revolution has fundamentally changed the nature of work, organizational boundaries, and the responsibilities of business leaders. In this regard, having leaders who are able to explain the need for digital change, define its scope and direction for employees, and provide a clear vision and roadmap for their employees, seems an undisputable necessity. However, one of the fundamental requirements for giving an effective role to digital leaders is to identify and define a set of competencies for this role on which they may design and develop their competency profiles. Hence, this study intends to identify the competencies of digital leaders using the meta-synthesis method, and provide a conceptual framework for explaining them. Accordingly, the research population consists of databases and sound international journals in this field. 40 subjects were selected based on pre-determined criteria related to the research question through criterion-oriented purposive sampling method. In the next steps, while analyzing, interpreting and combining the findings, the competency framework of digital leaders was formed by identifying 8 dimensions, 21 categories, 86 concepts (open codes) and 259 references. The related identified dimensions included emotional intelligence, social intelligence, coordination of socio-technical resources, competitive insight, organizational learning leadership and innovation, technological intelligence, user-orientation and cultural insight. The findings of this study can help organizational managers and researchers in this field understand the different aspects of the competencies of digital leaders, and provide a situation for cultivating and improving and equipping them with new competencies.
خلاصه ماشینی:
بنابراين، با چنين نگرشي، لزم است متوليان سازمانها و متخصصين حوزه بهسازي و بالندگي رهبري، با شناسايي شايستگيهاي لزم و متناسب، ضمن تدارک يک پروفايل براي تعريف رهبر ديجيتال مورد نياز خود و ايجاد درک مشترکي از آن، به شکاف مهارتي موجود و چالش دانستن اينکه چه مهارتهايي براي آينده نياز است، خاتمه دهند و با تدارک دورههاي آموزش و بهسازي، با بهاشتراکگذاشتن اصول بنيادين و تدارک فرصتهاي متعدد براي بهکارگيري آنها، تواناييهاي اين نسل جديد از رهبران را توسعه بخشند.
Environmental scanning 22 )رجوع شود به تصویر صفحه( استخراج و ترکيب يافتهها: همانطورکه پيشتر گفته شد، در اين پژوهش شايستگيهاي رهبران ديجيتال که از متن مطالعات منتخب استخراج شد، بهعنوان مفاهيم )کدهاي باز) درنظر گرفته شد.
بهعلوه، باتوجهبه اهميت موضوع شايستگيهاي رهبران ديجيتال در عصر حاضر، پيشنهاد ميشود از چارچوب پيشنهادي اين پژوهش در کانونهاي ارزيابي و توسعه مديران استفاده شود.
CIOs and the digital transformation: A new leadership role.
CIOs and the digital transformation: A new leadership role.
The role of leadership in a digitalized world: a review.
Digital leadership role in developing business model innovation and customer experience orientation in industry 4.
A Review of "Digital Leadership: Changing Paradigms for Changing Times", Journal of Educational Strategies, 88)1(, 25-27.
A Review of "Digital Leadership: Changing Paradigms for Changing Times", Journal of Educational Strategies, 88)1(, 25-27.
Enterprise business technology governance: three competencies to build board digital leadership capability.
Enterprise business technology governance: three competencies to build board digital leadership capability.