چکیده:
هدف این پژوهش، کاوشی در برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان بودهاست. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و پیمایشی(پرسشنامه و مصاحبه) بوده است. جامعهآماری بخش پرسشنامهای پژوهش شامل تمامی فرهنگیان مدیران، معاونان آموزشی و پرورشی، معلمان و سایر کارکنان اداره کل و مناطق/نواحی 17 گانه آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری بوده که از روش نمونه-گیری طبقهای 407 نفر از آنها انتخاب شدند. جامعهآماری بخش مصاحبه شامل تمامی مسئولان و کارشناسان آموزش نیروی انسانی و فناوری ادارههای آموزش و پرورش استان بوده که به روش نمونهگیری هدفمند، همه آنها به عنوان نمونه آماری محسوب شده و با آنان به صورت هدایت کلیات مصاحبه شده است(30 نفر). روایی پرسشنامه را کارشناسان تاًیید نموده و پایایی آن حدود 96/ محاسبه شد. پایایی مصاحبهها از روش بررسی همکار، بررسی اعضا و سهسوسازی تاًمین گشت. در مجموع طبق نتایج این پژوهش، آزمونهای مجازی ضمن خدمت الکترونیکی استان از وضعیت چندان مناسبی در زمینههای مورد بررسی برخوردار نبودهاند و برای رسیدن این آزمونها به وضعیت مناسب تلاشهای زیادی لازم است که از طرف افراد و گروههای مختلف صورت پذیرد.
خلاصه ماشینی:
از همین رو، پژوهشگران برای رسیدن به پاسخ سوالات زیر اقدام به انجام این مطالعه نمودند: الف - بخش پرسشنامه ١) آمادگی فرهنگیان استان برای شرکت در آزمون های مجازی ضمن خدمت فرهنگیان ، به چه میزانی است ؟ ٢) مزایای آزمون های الکترونیکی، نسبت به آزمون های ضمن خدمت فرهنگیان پیشین ، به چه میزانی است ؟ ٣) آسیب ها و معایب آزمون های مجازی ضمن خدمت فرهنگیان ، نسبت به آزمون های پیشین ، به چه میزانی است ؟ ٤) به چه میزانی نکات علمی، فنی و محتوایی هنگام طراحی و اجرای آزمون های ضمن خدمت مجازی فرهنگیان ، رعایت میشود؟ ٥) آیا بین دیدگاه فرهنگیان استان در زمینه پاسخ به سؤال های مذکور، با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی آنان تفاوت معنیداری وجود دارد؟ ب - بخش مصاحبه ١) زیرساخت هایی لازم برای طراحی و اجرای مناسب آزمون های ضمن خدمت الکترونیکی کدامند؟ ٢) چه درس ها، گروه ها، زمان ها و مکان هایی برای برگزاری آزمون های ضمن خدمت الکترونیکی مناسب ترند؟ ٣) مهم ترین نارساییها و عوامل بازدارنده آزمون های ضمن خدمت غیر حضوری کدامند؟ ٤) روش های مناسب برای برگزاری بهتر آزمون های ضمن خدمت غیر حضوری (الکترونیکی) کدامند؟ ٥) راه کارهای مناسب نیازسنجی و تعیین نیازهای آموزشی معلمان ، برای ارائه منابع و برگزاری بهتر آزمون های ضمن خدمت غیر حضوری کدامند؟ 1 .
p,(1999), Total Quality Training and Human Resource Development, Dogan page.