چکیده:
یکی از اهداف سند برنامه درسی ملی ایران، توانایی دانشآموز در بهکارگیری ریاضیات مدرسهای در زندگی خارج از مدرسه و دنیای واقعی است. به همین دلیل کتاب درسی باید به نوعی تدوین و تألیف شود تا دانشآموزان با این نوع مسائل آشنا شده و همچنین، توانایی حل این نوع مسائل را بیاموزند. به عبارت دیگر، یکی از اهداف اساسی آموزش ریاضی، تربیت افرادی است که بتوانند به کمک سواد ریاضی خود با چالشهای دنیای پیرامونش مواجه شوند و بر حل آنها فائق آیند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأکید کتاب درسی ریاضی نهم بر آموزش حل مسائل دنیای واقعی میباشد. برای انجام این پژوهش از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است. ابزار مورد استفاده، فرمهای تحلیل محتوایی است که برای تعیین اعتبار آن از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان آموزش ریاضی استفاده شده است. نتایج پژوهش، حاکی از تأکید اندک کتاب درسی ریاضی پایه نهم بر مسائل دنیای واقعی و همچنین توزیع ناهمگون مسائل مذکور در فصلهای گوناگون کتاب است. نتایج این پژوهش میتواند در بازنگری و بهبود کتابهای درسی ریاضی، آموزش معلمان و بازنگری در روشهای ارزشیابی با هدف ارتقاء سواد ریاضی دانشآموزان مورد استفاده دستاندرکاران قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان تأکید کتاب درسی ریاضی نهم بر آموزش حل مسائل دنیای واقعی نرگس یافتیان ١، محمد ابراهیمی علویجه 2 دریافت :٩٩/٥/١١ پذیرش :٩٩/١١/٤ چکیده یکی از اهداف سند برنامه درسی ملی ایران ، توانایی دانش آموز در به کارگیری ریاضیات مدرسه ای در زندگی خارج از مدرسه و دنیای واقعی است .
شایان (١٣٩٦) در پژوهش خود با بومیسازی مسائل آزمون مطالعه پیزا و اجرای آن بر روی دانش آموزان پایه نهم ، عملکرد این دانش آموزان را در پاسخ دهی به مسائل نامطلوب توصیف کرده است و به ویژه دانش آموزان در حیطه های 1 Niss 2 Ekawati 3 Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) 4 Program for International Student Assessment (PISA) 5 Hopfenbeck 6 Ozkan & Ozaslan 7 Adams & Wu 8 Sari 9 Sari & Wijaya 10 Valentino 11 Rutkowski 12 Wang &Yang 13 Sianturi 14Tseng فرآیندی و محتوایی عملکرد مناسبی نداشته اند.
همچنین رفیع پور (١٣٨٩) نیز در نظرسنجی که از معلمان باتجربه ریاضی به عمل آورده است ، به این نتیجه رسیده است که اکثر دانش آموزان قادر به حل مسائل زمینه مدار مطرح شده در مطالعات بین المللی نیستند و معلمان یکی از دلایل آن را محتوای کتاب های درسی عنوان کرده اند.
نمونه ای از مسائل زمینه مدار کتاب ریاضی پایه نهم صفحه ٧٣ درباره این فعالیت میتوان گفت که مسئله درباره موقعیتی واقعی و آشنا برای دانش آموز و همچنین مشابه مسائل آزمون سواد ریاضی مطالعه پیزا بوده و مربوط به دنیای واقعی است .