چکیده:
باور بر این است که بیشتر فعالیتهای پژوهشی بازاریابی بر عکسالعمل مصرفکنندگان نسبت به استراتژیهای بازاریابی متمرکزند (وربیتن و ویجن1 2006). شاید به همین دلیل است که کوک2 (2007) معتقد است دیدگاه جدید نسبت به آینده بازاریابی باید بر نقش و رسالت مهم آن در ایجاد ارزش برای سهامداران شرکت متمرکز شود. پژوهشهای بازاریابی بر نگرشها و رفتارهایی متمرکز است که در محیط بازار ایجاد درآمد میکنند. اما باید توجه داشت که افزایش درآمد الزاما عملکرد مالی برتر را ایجاد نمیکند (مادن، فهل و فورنیر3 2005). با داشتن دیدگاه ایجاد ارزش برای سهامداران لازم است بازاریابان بینش وسیع تری نسبت به سازمان پیدا کنند و از ابزارهای در دست خود به نحو مطلوبتری در کلیه جهات سازمانی و در راستای اعتلای سازمانی استفاده کنند. در این پژوهش نمونه تصادفی 356 نفری از معامله گران سهام شرکتهای عضو بورس تهران انتخاب شده و پرسشنامه پژوهش بین آنها توزیع شد. سپس اطلاعات با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شد و پنج عامل به عنوان عوامل تاثیرگذار بر رفتار سرمایهگذاران به دست آمد. یافتههای این پژوهش نشان دادند که کانالهای ارتباطات بازاریابی شرکتهای عضو بورس، شرکتهای کارگزاری بورس و ارتباط کلامی (که به منزله برآیندی از کلیه فعالیتهای شرکتها به شمار میرود) از جمله عوامل مهم تاثیرگذار بر تصمیم به خرید سرمایهگذاران هستند.
It is believed that most of the marketing research activities concentrate on consumer’s reflection to marketing strategies. This is the reason why attitude towards future of marketing should shift from making revenues to adding values for company's shareholders. A sample survey on 356 traders was conducted at TSE and data were analyzed using explorative factor analysis. Research findings indicate five main factors that influence Iranian investors’ purchase decisions. Findings show that marketing communication channel, brokerage houses and word of mouth (consequence of all company’s activity) are important influential factors on investor’s purchase decision.
خلاصه ماشینی:
پي نوشتها: 1- Verbeeten & Vijn 9- Rust 2- Cook 10- Keller 3- Madden , Fehle, Fournier 11- Pettis 4- Corporate Brand 12- Schoenbachler & Gordon 5- Stock Market Ticker Symbol 13- Freider & Subrahmanyam 6- Verbeeten & Vijn 14- Customer Equity 7- Muir 15- Gupta , Lehmann & Ames Stuart 8- Lehman 174 16- Rust, Ambler , Carpenter , Kumar 47- Hong , Kubik & Stein ,Srivastava 48- Feedback Models 17- Pauwels ,Silva-Risso ,Srinivasan 49- Principal Component ٥٠- مقياس "ناب "، مقياسي است که فقط يک , Hanssens عامل را اندازه بگيرد [٣٩، ص ١٤٠].
29- Palmatier , Dant ,Grewal & Evans 30- Customer Lifetime Value (CLV) 52- Dowling, Lucy 31- Gupta , Lehmann & Ames Stuart 53- MacGregor, Slovic, Dreman and 32- Reach Berry 33- Acquisition 54- Mac Gregor, 2002 34- Pauwels , Silva-Risso , Srinivasan 55- Affect Heuristic & Hanssens 56- Representativeness 35- Schoenbachler ,Gordon & Aurand 57- Statman 36- Merisavo 58- Bikhchandani.
& Sharma 37- Visibility 59- Opinion Leaders 38- Merton 60- Cognitive Dissonance 39- Lehavy & Sloan 61- Sylverman 40- Investor Relationship 62- Unplanned Messages 41- Clark & Murrey 63- Affective Evaluation 432- BMacrbNeicrhBorlasd , Lehavy ,Trueman 64- Financial Stimuli 44- Ivkoviæ & Jegadeesh 45- Grossman 46- Observational Learning منابع فارسي اميرشاهي ، ميراحمد.
Marketing of Stocks by Brokerage Firms: The Role of Financial Analysts ,Working Paper, www.