چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت زیرساختهای تسهیم دانش در طرح جامع مالیاتی کشور است. رویکرد پژوهشی مورد استفاده، رویکرد کیفی و روش آن، مطالعه موردی است. برای نیل به هدف پژوهش، از چهار عنصر زیرساختی «رهبری و راهبرد4»، «فرهنگ»، «ساختار»، و «فنّاوری اطلاعات» استفاده گردیده است. مشارکتکنندگان بهطور کلی، زیرساخت تسهیم دانش را در طرح جامع مالیاتی کشور با کمی چشمپوشی، متوسط ارزیابی کردند. نکته بسیار قابل تأمل این است که همه مشارکتکنندگان در فرایند مصاحبه، عامل «رهبری و راهبرد» را مهمترین نقطه ضعف زیرساختی تسهیم دانش در طرح جامع مالیاتی کشور میدانستند. «اعتماد به مدیریت» و «تمرکز بالا» نیز در رتبههای بعدی بهعنوان ضعفهای زیرساختی عمده، مورد اشاره قرار گرفت. براساس اطلاعات در دسترس محقق، این نخستین پژوهشی است که زیرساختهای تسهیم دانش در محیط طرحها را مورد بررسی قرار داده است.
The paper aims to examine knowledge sharing infrastructure of "Iran Tax Administration Reform Program". The qualitative approach by using case study method was applied in this research. In order to meet the research goal, four infrastructural dimensions of knowledge sharing were studied: leadership & strategy, culture, structure, and information technology. To the authors’ knowledge, this was maybe the first paper which examined knowledge sharing infrastructure in programs environment
خلاصه ماشینی:
نکته بسيار قابل تأمل اين است که همه مشارکت کنندگان در فرايند مصاحبه ، عامل «رهبري و راهبرد» را مهمترين نقطه ضعف زيرساختي تسهيم دانش در طرح جامع مالياتي کشور ميدانستند.
ويژگيهاي عمده اين طرح که منجر به انتخاب آن از سوي محققان بـراي انجـام مطالعـه مـوردي شده است عبارتند از: يکي از بزرگ ترين طرح هاي ملي غيرنفتي کشور؛ مشتمل بر ٣٢ طرح متنوع و در ابعاد زماني وهزينه اي مختلف ؛ توجه به بحث مديريت دانش در ستاد طرح از طريـق راه انـدازي مـديريتي بـا ايـن نـام در دفتر مديريت طرح ؛ همکاري مشاوران خبره خارجي از کشورهاي کانادا و فرانسه در طول انجام طرح ؛ در حال اجرا بودن طرح اشاره شده در زمان انجام اين پژوهش (کـه امکـان بررسـي مـورد را فراهم مي کند)؛ پرداختن اين طرح به يکي از مهمترين محورهاي طرح تحول اقتصادي کشور؛ و 73 همکاري و سابقه آشنايي دوساله محققان با اين طرح ، پيش از آغاز پژوهش .
يکي از مشارکت کنندگان ، اين گونه نگاه مديريت را به تسـهيم دانـش در طـرح توصيف مي کند: مديريت ، بيش از آنکه به اين بيانديشد که چه دانشي و چگونه بايد در طرح تسهيم شود، دغدغه حفاظت از اطلاعات و مستندات را دارد و بيشتر به اين فکر ميکند که چه دسترسي هايي به اطلاعات و دانش را نبايد براي افراد فراهم کرد.
Toward a model of effective knowledge management and directions for future reasearch: Culture, Leadership, and CKOs. Journal of Leadership & Organizational Studies10 (4): 26-43.