چکیده:
پژوهش حاضر به ارائه الگویی جهت ارزیابی عملکرد راهبرد4 مدیریت دانش بر کارکردهای مدیریت منابع انسانی در کتابخانههای دانشگاهی و مؤسسات آموزش عالی میپردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و روش جمعآوری دادهها، کتابخانهای- میدانی است. در راستای اهداف تحقیق، با توجه به ادبیات پژوهش و نظرات کارشناسان خبره، 38 شاخص جهت ارزیابی مدیریت دانش در سطح منابع انسانی استخراج و سپس، این شاخصها در 10 عامل کلی در قالب رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC)4 طبقهبندی گردیدند. نتایج حاصل از ارزیابی راهبرد مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر یزد بهعنوان مورد مطالعه حاکی از آن است که این راهبرد در منظرهای مشتری، فرایندهای داخلی، دیدگاه رشد، و یادگیری، عملکرد مطلوب داشته است، اما در منظر مالی و شاخصهای بهرهوری کارکنان و برنامههای آموزشی نتوانسته پیامد موفقیتآمیز و قابلتوجهی برای کتابخانههای دانشگاهی شهر یزد داشته باشد.
This research provided a model for evaluating the effect of knowledge management strategy on human resource management performance in higher education institutes and academic libraries. This research was a descriptive survey. According to the research literature and expert opinions, in human resource level, 38 indicators were produced for evaluating KM, then these indicators were classified in 10 total factors in terms of balanced scorecard approach. The results of evaluating knowledge management in Yazd academic libraries showed that, this strategy on customer perspectives, internal processes, learning and growth perspective had a good performance. But in terms of financial and Labor productivity indicators and training programs it did not have a good outcome for Yazd academic libraries.
خلاصه ماشینی:
در ايـن راسـتا، پـژوهش حاضـر درتـلاش اسـت بـه بررسـي و ارزيـابي عملکرد راهبرد مديريت دانش با توجه به شـاخص هـاي مـديريت منـابع انسـاني در کتابخانـه هـاي دانشگاهي شـهريـزد بـا اسـتفاده از رويکـرد کـارت امتيـازي متـوازن (BSC)-بـه عنـوان يکـي از قدرتمندترين نظام هاي ارزيابي -بپردازد.
شاخص هاي حاصل از پياده سازي کارت امتيازي متوازن در برخي از سازمان ها (رجوع شود به تصویر صفحه) علاوه بر اين ، از کـارت امتيـازي متـوازن (BSC) در زمينـه هـاي پژوهشـي مختلـف از جملـه ارزيــابي راهبــردهــا (٢٠٠٢ Protti)، کتابــداري (٢٠٠٤ ;٢٠٠٣ Self)، بررســي عملکــرد مــالي (٢٠٠٤ Davis and Albright)، آسيب شناسي طرح هـاي فّنـاوري اطلاعـات و ارتباطـات Milis and) (٢٠٠٤ Mercken، ارزيابي اثربخشي شـرکت هـا (٢٠٠٥ Michalska)، ارزيـابي عملکـرد بخـش هـاي فّنــاوري اطلاعــات (٢٠٠٨ Lee, Chen, and Chang)، انــدازه گيــري عملکــرد مــديريت دانــش (٢٠٠٩ Chen, Huang, and Cheng)، و اسـتخراج شـاخص هـاي ارزيـابي عملکـرد دانشـگاه هـا و مؤسسات آموزش عالي (٢٠٠٩ Chen, Wang, and Yang) استفاده شده است .
بـا توجـه بـه اهميـت مــديريت و تســهيم دانــش در عملکــرد کتابخانــه هــاي دانشــگاهي و مؤسســات آمــوزش عــالي ، به خصوص نقش عامل انساني و توجه به مقوله مديريت دانش در بين کارکنـان بـه عنـوان يکـي از راهبردهاي منابع انساني، جمـع بنـدي حاصـل از مطالعـه پيشـينه پـژوهش مؤيـد قابليـت اسـتفاده از کارت امتيازي متوازن در ارزيابي تـأثير راهبـرد مـديريت دانـش بـر کارکردهـاي مـديريت منـابع انساني در کتابخانه هاي دانشگاهي و مؤسسات آموزش عالي است .
آزمون فرضيه هاي تحقيق همچنين با توجه به نتايج نرمـال بـودن توزيـع داده هـا، از روش هـاي پارامتريـک (T-Test وANOVA) جهت ارزيابي راهبرد مديريت دانش در کتابخانه هاي دانشگاهي شهر يزد استفاده گرديد.