چکیده:
اجرای نقش مدیریت کیفیت فراگیر بهعنوان یک پدیده مترقی در سازمانها و مراکز آموزشی و فرهنگی امری مهم محسوب میشود. بهکارگیری شاخصها و مدلهای مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای این مراکز همراه با ایجاد تسهیلات و امکانات، میزان توفیق آنها را بیشتر و عملکرد آنها را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، نظام حمایتی مطمئن برای هر نوع اقدام اعم از تغییر بنیادی و محدودسازی، باعث توسعه و اصلاح و تحول فکری خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاه یزد در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر از دیدگاه کارکنان و مدیران است. وضعیت موجود در این پژوهش بهمعنی چگونگی اجرای نقشهای مدیریت کیفیت فراگیر در زمان حاضر است و منظور از وضعیت مطلوب، میزان انتظارات افراد از اجرای نقشهای مدیریت کیفیت فراگیر است.
نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که مدیران وضعیت موجود را 3.33M= برآورد کردهاند. همچنین، نتایج آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت نگرش مدیران و کارکنان در وضعیت مطلوب حدود 33/4 و برای مدیران 22/4 بهدست آمد که بهنظر میرسد انتظار کارمندان از وضعیت مطلوب سطح بالاتری نسبت به انتظار مدیران دارد. نتایج آزمون تی وابسته برای بررسی تفاوت نگرش مدیران در وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنیداری را در سطح (01/0 P <) نشان داد. نگرش کارمندان در مورد وضع مطلوب (39/0 S=، 15/4 = M) با نگرش آنها در وضع موجود (65/0 S=،
04/3 M=) تفاوت معنیداری داشت. با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندعاملی برای بررسی تفاوت نگرش کارکنان و مدیران زن و مرد در وضعیت کنونی، تفاوت نگرش زنان و مردان نسبت به وضع موجود کتابخانهها معنیدار مشاهده نگردید و اثر تعاملی جنس با سمت در سطح 05/0 P< معنیدار بهدست آمد. تفاوت نگرش افراد نسبت به وضعیت موجود و مطلوب در تمام اصول یازدهگانه مدیریت کیفیت فراگیر از معنیداری بالا (01/0 P<) برخوردار بود. تحلیل واریانس چندمتغیری جهت بررسی اثر سمت و مدرک تحصیلی بر اصول یازدهگانه وضعیت موجود در سطح (05/0 P<) تفاوت معنیدار مشاهده گردید. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری جهت بررسی اثر سمت و مدرک بر اصول یازدهگانه وضعیت مطلوب نشان داد که اثر سمت بر مؤلفههای وضعیت مطلوب معنیدار نیست، ولی نتایج مربوط به اثر مدرک نشان داد که افراد با مدارک تحصیلی متفاوت نگرشهای متفاوتی در مورد اصول مربوط به وضعیت مطلوب دارند.
: Implementation of total quality management plays an important role as a progressive phenomenon in educational and cultural organizations. The main objective of this study is to compare the current situation versus desirable perspective of academic libraries in Yazd University in implementation of total quality management evaluated by managers and staff of the libraries. Independent t-test results suggested the managers have estimated the situation (M= 3.33). The independent t-test results to assess the difference in employees' attitudes about the desirable situation, was obtained as 4.33, compared with that of the managers which was 4.22. Apparently, the employees have higher expectations over the desirable situation rather than the managers. The dependent t-test results to assess the difference in managers’ attitudes about the current versus desirable situation, showed a meaningful difference of (p<0.01). The employees’ attitude towards the desirable situation (s= 0.39, M= 4.15) had a meaningful difference with their attitudes towards the current situation (s= 0.65, M= 3.04). People’s attitudes towards the current and desirable situation, had a high meaningfulness among all the eleven principles of quality management (p< 0.01). Meaningful differences were observed in multivariate analysis of variance aiming at assessing the effects of position and qualifications on the current eleven principles (p< 0.05). The results of multivariate analysis of variance to assess the effects of position and qualifications on the current eleven principles suggested that the effect of position on the components of desirable situation was not meaningful. Meanwhile, the results in effects of qualification suggested that individuals with different qualifications and university degrees had diverse attitudes towards the principles regarding the desirable situation.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلي اين پژوهش ، مقايسه وضعيت موجود و مطلوب کتابخانه هاي دانشگاه يزد در اجراي مديريت کيفيت فراگير از ديدگاه کارکنان و مديران است .
آيا تفاوت معنيداري بين نگرش کل افراد (کارمندان و مديران ) نسبت به وضعيت موجود و وضعيت مطلوب در اجراي مديريت کيفيت فراگير وجود دارد؟ ٦.
تفـاوت نگـرش مـديران نسـبت بـه وضـع موجـود و وضـع مطلـوب کتابخانـه هـاي دانشگاه هاي استان يزد چگونه است ؟ وابسته براي بررسي تفاوت نگرش مديران درباره وضع موجودو مطلوب tجدول ٣.
نتايج آزمون هاي t وابسته جهت بررسي تفاوت نگرش افراد در اصول يازده گانه (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ٨ملاحظه مي شود تفاوت نگرش افراد نسبت بـه وضـعيت موجـود و مطلوب در تمام اصول مديريت کيفيت فراگير ازمعنـيداري بـالا (٠٠١>P) برخـوردار اسـت .
نتايج آزمون هاي تحليل واريانس چندمتغيري جهت بررسي اثر سمت و مدرک بر اصول يازده گانه وضعيت مطلوب (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ١١ مشاهده مي شود، اثر سمت در هيچ يـک ازچهـار آزمـون تحليـل واريانس چنـدمتغيري بـر مؤلفـه هـاي وضـع مطلـوب معنـيدار نشـده اسـت ، يعنـي تفـاوت نگـرش 18 کارمندان و مديران در مورد وضعيت مطلوب در هـيچ يـک از اصـول معنـيدار نيسـت .
آزمون تحليل واريانس تک متغيره در بررسي اثر مدرک بر مؤلفه هاي وضع مطلوب (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ١٢ مشاهده مي شود، تفاوت افراد برحسـب مـدرک تحصـيلي باعـث نگرش هاي متفاوت در اصـول ٤، ٧، ٩، و ١٠ وضـعيت مطلـوب شـده اسـت (٠٠٥>P) و افـراد بـا مدارک تحصيلي مختلف در مورد ساير اصول نگرش متفاوتي نشان نداده اند.